Dějepis - 6. ročník

Podstatou dějepisu není umět vyjmenovat všechny panovníky a letopočty, ale naučit se historicky myslet, pracovat se zdroji, utvářet si vlastní názor, zaujímat vlastní postoj, klást otázky a zejména s pomocí všech těchto věcí dokázat aktivně pátrat po minulosti. To všechno nám může pomoci vyznat se lépe i v naší přítomnosti a budoucnosti. 

V šestém ročníku se na naší cestě časem a poznávání lidské společnosti přesuneme od pravěku přes první starověké státy až do mocného Říma. 

Není povinností žáků si tyto materiály tisknout či přepisovat, jsou určené jako určité shrnutí a opora. Zápis obvykle v hodině neprovádíme, váš sešit je badatelským deníkem pro psaní potřebných poznámek, do portfolia v podobě eurofolie si budete zakládat badatelské listy.


V tomto školním roce budete hodnoceni za práci v hodinách, předem ohlášené písemné práce a za vlastní aktivitu. Vaše známka se bude skládat z plnění tzv. povinných a volitelných výzev.


Povinné výzvy jsou zejména předem ohlášené písemné práce, zpracování badatelského listu v hodině apod. Pokud se ti nějaká povinná výzva nepovede, můžeš si známku nahradit splněním volitelné výzvy (viz níže) navíc.


Volitelné výzvy najdete zde, mají podobu karet ve stylu hry Bang (třeba si i zahrajeme...). Čím více "nábojů", tím náročnější výzva, ale záleží na každém jak se k tomu postaví. Za jedno pololetí si máte povinně vybrat a splnit jednu výzvu (tedy celkem dvě za školní rok), její výběr a konkretizaci tématu vždy konzultuj s učitelem


Všechny práce v hodinách a volitelné podmínky ověřují jak tzv. kontext (fakta a pojmy), tak také tvé dovednosti a historické myšlení.


Tvé průběžné a výsledné hodnocení je následující: zvládá výborně (1), zvládá (2), zvládá pouze částečně (3), nezvládá (4), chce to začít něco dělat (5).


Na konci vybraných bloků vždy provedeme sebehodnocení s pomocí kterého budeš moc definovat, co v dějepisu ti jde a na čem je ještě dobré zapracovat.


Zde najdete základní přehledy faktů, s nimiž budeme pracovat v hodinách:

Základní pojmy v dějepisu

Život v pravěku

Vznik starověkých civilizací

Egypt

Mezopotámie

Indie

Čína

Starověké státy v Americe (Mayové, Aztékové, Inkové)

Přední východ

Starověké Řecko

Athény a Sparta

Kultura s společnost starověkého Řecka

Starověký Řím

Krkonoše, Podkrkonoší a Vrchlabí v pravěku a starověku


Zde najdete badatelské listy a aktivity, s nimiž budeme pracovat v hodinách (bude aktualizováno průběžně během školního roku):

Úvod do dějepisu

Pravěk





Materiály z roku 2023/2024:

1. hodina: sebehodnotící tabulka pro 1. pololetí 2023/2024

2. hodina: komiks pro rvačku v jídelně (úvod do dějepisu)

3. hodina: základní pojmy (zadání pro hru a odpovědi v rolích) a prezentace s návodem na časovou osu

4. hodina: badatelský list pro Rvačka v jídelně, část 2

5. hodina: badatelský list Co lidstvu přinesl pravěk? a prezentace pro práci v hodině (Co lidstvu přinesl pravěk?)

6. hodina: badatelský list Kdo byl člověk v hrobě?

7. hodina:  HL cvičení "K čemu předmět sloužil?"

8. hodina: příspěvek o Ötzim, badatelský list na vyžádání u pana učiteleTED-Ed video o Ötzim.

9. hodina: prezentace se zdroji "Co způsobilo pravěké umění?" a badatelský list "Co způsobilo pravěké umění?"

10. hodina: HL cvičení "Poselství pravěkého hrobu"

11. hodina: prezentace se zadáním "Proč lidé začali být zemědělci?" a doplňovací list "Proč lidé začali být zemědělci?"

12. a 13. hodina: zadání tvorby pravěké vesnice

14. hodina: badatelský list "Co dobrého a špatného přineslo zemědělství?" (originál Vzájemné učení+ a Fraus)

15. hodina: Jak společnost změnil objev kovů? Prezentace s otázkami a zdroji

16. hodina: Keltové (pracovní list z Dějepis s nadhledem 6)Kahoot Keltové

17. hodina: PL Je Asterix věrohodný Kelt?prezentace se zdroji k Asterixovisestřih videa do hodiny "Asterix a Galové (1967)"

18. hodina: Proč zanikla keltská civilizace? (materiály od Učitelé za klima)

19. hodina: online stanoviště pro starověké civilizace (originál O. Kovaříková)texty k online stanovištím  a checklist pro objevování starověkých civilizací (upraveno na základě originálu od O. Kovaříkové)

20. hodina: starověká Mezopotámie (prezentace a úkoly)

21. hodina: HistoryLabové cvičení "Jak zobrazili sumerskou společnost?", badatelský list "Jak fungovala společnost ve starověké Mezopotámii?"prezentace a zadání "Jak fungovala společnost ve starověké Mezopotámii?" Kompas času, díl 23 - Mezopotámie 1

22. hodina: Mezopotámie. Co se stalo ve městě Sippar? gamebook (nutné kliknout na tlačítko trojúhelníku = začátek prezentace, nepřepínej mezi snímky, využívej nabízených možností)

23. hodina: Mezopotámie. Chammurapiho zákoník versus školní řádChammurapiho zákoník versus školní řádvýběr z Chammurapiho zákoníku

24. hodina: Mezopotámie. Gamebook Procházka Babylonem a článek Odhal tajemství Babylonu (časopis Časostroj, 11/2015)

25. hodina: Egypt. Kdo postavil pyramidy? (badatelský list)Egypt. Kdo postavil pyramidy? (prezentace se stanovišti)

26. hodina: Egypt. Proč vytvářeli mumie? (badatelský list)Egypt. Proč vytvářeli mumie? (prezentace)

27. hodina: Egypt. Proč nechal stavět Abú Simbel?

28. hodina: Egypt. Co nám o Egypťanech může prozradit jídlo?

28. hodina: Egypt. Jaký byl vztah Evropanů k mumiím? (badatelský list)Jaký byl vztah Evropanů k mumiím? (prezentace)

29. hodina: Čína. Co znali a vybudovali starověcí Číňané?Kompas času - Starověká Čína 1

30. hodina: Čína. Texty k vynálezům (originál M. Svojanovská, O. Kovaříková)

31. hodina: Indie. Proč zanikla civilizace v údolí Indu? (badatelský list)Proč zanikla civilizace v údolí Indu? (prezentace)

32. hodina: Indie. Jak náboženství utvářelo společnost? (badatelský list)Jak náboženství utvářelo společnost? (herní role)

33. hodina: Amerika. Proč zanikla Mayská civilizace? (prezentace se zadáním)Proč zanikla Mayská civilizace? (texty stanovišť)

34. hodina: Amerika. Co nám prameny prozrazují o životě Aztéků? (kodexy do hodiny)Co nám prameny prozrazují o životě Aztéků? (badatelský list)

35. hodina: Židé. Gamebook "Proč byli ve starověku vyháněni? Diaspora."

36. hodina: Féničané. Prezentace se zdroji a zadáním.Féničané - archeologické nálezy

37. hodina: Féničané. Prezentace (mapy, prameny, abeceda)

38. hodina: Řecko. Jak žili lidé v polis? (prezentace se zadáním) a stanoviště k životu v řeckých polis

39. hodina: Řecko. Podoba se Athénská demokracie té naší? (orig. Vzájemné učení+), videoukázky jsou k dispozici ve škole

40. hodina: Řecko. Jaký byl život Sparťanů? (gamebook)

41. hodina: Řecko. Mělo by Britské muzeum vrátit památky? (orig. metodika Dějepis+)

42. hodina: Řecko. Byl Alexandr Veliký veliký? Prezentace (orig. metodika Vzájemné učení+)Řecko. Byl Alexandr Veliký veliký? badatelský list (orig. metodika Vzájemné učení+)texty pro práci v hodině

43. hodina: Řím. Byla Římská republika republikou? Prezentace (orig. metodika Vzájemné učení+)badatelský listherní role pro práci v hodině

44. hodina: Řím. Proč byla Římská republika závislá na práci otroků? Prezentace (orig. metodika Vzájemné učení+)badatelský listherní role římských otroků

45. hodina: Řím. Jaká byla římská armáda

46. hodina: Řím. Krize republiky. Proč byl zavražděn Caesar? (orig. P. Žalský, J. Karen, Vzájemné učení+)

47. hodina: Řím. Jaký obraz vytváří prameny o prvním císaři římské říše Augustovi? (orig. metodiky Vzájemné učení+, autor A. Sedlmaiervideo o císaři (překlad O. Kovaříková)

48. hodina: Řím. Proč Římané pronásledovali křesťany? (gamebook)

49. hodina: Řím. Proč Římané stavěli akvadukty? Badatelský list

50. hodina: Řím. Jak se žilo milionům Římanům na venkově? (online simulátor civilizace s AI)

51. hodina: Řím a Řecko. Jaké bylo antické umění? Aktivita před návštěvou Galerie antického umění v Hostinném

52. hodina: Řím. Krize a zánik říše. Hra na správce provincie (upraveno dle originálu O. Kovaříkové)badatelský list pro reflexi hry a závěrečný úkol

53. hodina: Konec starověku a začátek středověku. Badatelský list (originální metodika Starší dějiny moderně)prezentace pro práci v hodině

Populární příspěvky z tohoto blogu

Volitelné výzvy z dějepisu ve školním roce 2024/2025

Workshop pro učitele: Dějepisné bádání s pomocí digitálních nástrojů

Vrchlabí nepráská (?)