Dějepis - 6. ročník
Dějepis VI.
V šestém ročníku se na naší cestě časem a poznávání lidské společnosti přesuneme od pravěku přes první starověké státy až do mocného Říma.
Není povinností žáků si tyto materiály tisknout či přepisovat, jsou určené jako určité shrnutí a opora. Zápis obvykle v hodině neprovádíme, váš sešit je badatelským deníkem pro psaní potřebných poznámek, do folie si budete zakládat badatelské listy. Sešit a sbírka listů ve folii tvoří vaše portfolio.
Podmínky absolvování dějepisu v roce 2025/2026
1.Portfolio
-
vedené poctivě a přehledně (sešit + folie s kompletním počtem badatelských listů a materiálů z hodin).
2.Pololetní projekt
-
zpracování podle zadání ve vymezených hodinách ve škole (dobrovolně je možné pokračovat i doma – dle domluvy ve skupině),
-
hodnocen bude podle předem daných kritérií zadaných vždy před zahájením práce na projektu, obecně půjde o:
-
kvalita výsledku,
-
reflexe práce na projektu (návrh zlepšení, popis toho, co vám šlo),
-
-
výsledky projektu budou prezentovány před třídou nebo před vyučujícím.
3.Testy
-
správně a včas zpracované.
aktivní zapojení se do individuální i skupinové práce
průběžná příprava na výuku
Zde najdete základní přehledy faktů, s nimiž budeme pracovat v hodinách:
Starověké státy v Americe (Mayové, Aztékové, Inkové)
Kultura s společnost starověkého Řecka
Krkonoše, Podkrkonoší a Vrchlabí v pravěku a starověku
Zde najdete badatelské listy a aktivity, s nimiž budeme pracovat v hodinách (bude aktualizováno průběžně během školního roku):
Úvod do dějepisu, pravěk
- Úvod do dějepisu: Základní pojmy, časová osa, počítání století, epochy
- Jaký byl život v době kamenné? gamebook WELCOME TO THE STONE AGE!
- Co nám o pravěku prozradil pravěký hrob?
- Život v neolitu (počátky zemědělství)
- Jak změnil společnost objev kovů?
- Keltové jako příklad kultury z doby železné PL Je Asterix věrohodný Kelt?, prezentace se zdroji k Asterixovi, sestřih videa do hodiny "Asterix a Galové (1967)"
- Keltové jako příklad kultury z doby železné. Proč zanikla keltská civilizace? (materiály od Učitelé za klima)
Archiv materiálů ze školního roku 2024/2025:
Úvod do dějepisu
- Můžeme zcela poznat minulost a co k jejímu poznávání potřebujeme? Rvačka ve školní jídelně (s ohledem na autorská práva je list k dispozici u pana učitele, pro další vyučující je k dispozici při zapojení se do komunity Vzájemné učení+)
- Jak vzniká historie a co jsou to historické prameny? prezentace se zdroji (vytvořeno na základě metodiky J. Karena z projektu VU+), badatelský list
- Jak se vyznáme v historii? Epochy, časová osa, počítání času prezentace se zdroji a zadáním
- Co důležitého se stalo v pravěku? Úvod do nejdelší epochy v dějinách lidstva. Pracovní list pro práci na stanovištích. Prezentace se zadáním a stanovišti.
- Jaký byl život v době kamenné? gamebook WELCOME TO THE STONE AGE!
- badatelský list Kdo byl člověk v hrobě?, prezentace se zdroji
- HistoryLab: K čemu předmět sloužil a HistoryLab: Poselství pravěkého hrobu.
- CO SE STALO ÖTZIMU? Pátrací list a stanoviště se zdroji (orig. metodika O. Kovaříková, Vzájemné učení+)
- Co nám (ne)může prozradit pravěké umění? badatelský list, prezentace se zdroji
- Proč se lidé stali zemědělci a jaké pro to máme důkazy? Neolitická revoluce. Interaktivní zdroje a úkoly.
- Život pravěkých zemědělců. Prezentace se zadáním tvorby pravěké vesnice.
- Jak společnost změnil objev kovů? prezentace, badatelský list
- Keltové jako příklad kultury z doby železné. Keltové (pracovní list z Dějepis s nadhledem 6), Kahoot Keltové
- Keltové jako příklad kultury z doby železné PL Je Asterix věrohodný Kelt?, prezentace se zdroji k Asterixovi, sestřih videa do hodiny "Asterix a Galové (1967)"
- Keltové jako příklad kultury z doby železné. Proč zanikla keltská civilizace? (materiály od Učitelé za klima)
- Úvod do starověku. Jak vznikaly a co měly společného starověké civilizace? online stanoviště pro starověké civilizace (originál O. Kovaříková), texty k online stanovištím a checklist pro objevování starověkých civilizací (upraveno na základě originálu od O. Kovaříkové)
- Starověký Egypt. Kdo postavil pyramidy? (badatelský list), Egypt. Kdo postavil pyramidy? (prezentace se stanovišti)
- Starověký Egypt. Proč nechal stavět Abú Simbel?, přímý odkaz na virtuální realitu chrámu
- Starověký Egypt. Proč vytvářeli mumie? (badatelský list), Egypt. Proč vytvářeli mumie? (prezentace)
- Starověká Mezopotámie. Gamebook Procházka Babylonem a článek Odhal tajemství Babylonu (časopis Časostroj, 11/2015)
- Starověká Mezopotámie. Mezopotámská společnost - prezentace se zdroji. Badatelský list.
- Starověká Čína. Čína. Co znali a vybudovali starověcí Číňané?, Kompas času - Starověká Čína 1.
- Starověká Čína. Čína. Texty k vynálezům (originál M. Svojanovská, O. Kovaříková
- Indie. Indie. Proč zanikla civilizace v údolí Indu? (badatelský list), Proč zanikla civilizace v údolí Indu? (prezentace)
- Mayové. Amerika. Proč zanikla Mayská civilizace? (prezentace se zadáním), Proč zanikla Mayská civilizace? (texty stanovišť)
Starověké civilizace kolem Středozemního moře
- Židé. Židé. Gamebook "Proč byli ve starověku vyháněni? Diaspora."
- Řecko. Jak žili lidé v polis? (prezentace se zadáním) a stanoviště k životu v řeckých polis
- Řecko. Jaký byl život Sparťanů? (gamebook)
- Řecko. Jaký byl život v Athénách? Byla to opravdu demokracie? Gamebook.
- Řecko-perské války. (odkaz na vyžádání u pana učitele)
- Helénismus. (odkaz na vyžádání u pana učitele)
- Helénismus. Řecko. Byl Alexandr Veliký veliký? Prezentace (orig. metodika Vzájemné učení+), Řecko. Byl Alexandr Veliký veliký? badatelský list (orig. metodika Vzájemné učení+), texty pro práci v hodině
- Římská republika. Byla Římská republika republikou? Prezentace (orig. metodika Vzájemné učení+), badatelský list, herní role pro práci v hodině
- Římská republika. Proč byla Římská republika závislá na práci otroků? Prezentace (orig. metodika Vzájemné učení+), badatelský list, herní role římských otroků
- Římská republika. Proč byla římská republika v krizi? Vražda Caesara.
- Římská republika. Kdo zavraždil Lucia Valeria? Krize římské říše ve 3. st., gamebook. (pracovní list u pana učitele)
- Římská republika. Kultura a odkazy římské říše.
- Římské císařství. Proč Římané pronásledovali křesťany? (gamebook)
- Římské císařství. Zánik Západořímské říše. RPG hra. (pracovní list u pana učitele)
Materiály z roku 2023/2024:
1. hodina: sebehodnotící tabulka pro 1. pololetí 2023/2024
2. hodina: Rvačka ve školní jídelně (s ohledem na autorská práva je list k dispozici u pana učitele, pro další vyučující je k dispozici při zapojení se do komunity Vzájemné učení+)
3. hodina: základní pojmy (zadání pro hru a odpovědi v rolích) a prezentace s návodem na časovou osu
4. hodina: Rvačka ve školní jídelně (s ohledem na autorská práva je list k dispozici u pana učitele, pro další vyučující je k dispozici při zapojení se do komunity Vzájemné učení+)
5. hodina: badatelský list Co lidstvu přinesl pravěk? a prezentace pro práci v hodině (Co lidstvu přinesl pravěk?)
6. hodina: badatelský list Kdo byl člověk v hrobě?
7. hodina: HL cvičení "K čemu předmět sloužil?"
8. hodina: příspěvek o Ötzim, badatelský list na vyžádání u pana učitele, TED-Ed video o Ötzim.
9. hodina: prezentace se zdroji "Co způsobilo pravěké umění?" a badatelský list "Co způsobilo pravěké umění?"
10. hodina: HL cvičení "Poselství pravěkého hrobu"
11. hodina: prezentace se zadáním "Proč lidé začali být zemědělci?" a doplňovací list "Proč lidé začali být zemědělci?"
12. a 13. hodina: zadání tvorby pravěké vesnice
14. hodina: badatelský list "Co dobrého a špatného přineslo zemědělství?" (originál Vzájemné učení+ a Fraus)
15. hodina: Jak společnost změnil objev kovů? Prezentace s otázkami a zdroji
16. hodina: Keltové (pracovní list z Dějepis s nadhledem 6), Kahoot Keltové
17. hodina: PL Je Asterix věrohodný Kelt?, prezentace se zdroji k Asterixovi, sestřih videa do hodiny "Asterix a Galové (1967)"
18. hodina: Proč zanikla keltská civilizace? (materiály od Učitelé za klima)
19. hodina: online stanoviště pro starověké civilizace (originál O. Kovaříková), texty k online stanovištím a checklist pro objevování starověkých civilizací (upraveno na základě originálu od O. Kovaříkové)
20. hodina: starověká Mezopotámie (prezentace a úkoly)
21. hodina: HistoryLabové cvičení "Jak zobrazili sumerskou společnost?", badatelský list "Jak fungovala společnost ve starověké Mezopotámii?", prezentace a zadání "Jak fungovala společnost ve starověké Mezopotámii?" Kompas času, díl 23 - Mezopotámie 1
22. hodina: Mezopotámie. Co se stalo ve městě Sippar? gamebook (nutné kliknout na tlačítko trojúhelníku = začátek prezentace, nepřepínej mezi snímky, využívej nabízených možností)
23. hodina: Mezopotámie. Chammurapiho zákoník versus školní řádChammurapiho zákoník versus školní řád, výběr z Chammurapiho zákoníku
24. hodina: Mezopotámie. Gamebook Procházka Babylonem a článek Odhal tajemství Babylonu (časopis Časostroj, 11/2015)
25. hodina: Egypt. Kdo postavil pyramidy? (badatelský list), Egypt. Kdo postavil pyramidy? (prezentace se stanovišti)
26. hodina: Egypt. Proč vytvářeli mumie? (badatelský list), Egypt. Proč vytvářeli mumie? (prezentace)
27. hodina: Egypt. Proč nechal stavět Abú Simbel?
28. hodina: Egypt. Co nám o Egypťanech může prozradit jídlo?
28. hodina: Egypt. Jaký byl vztah Evropanů k mumiím? (badatelský list), Jaký byl vztah Evropanů k mumiím? (prezentace)
29. hodina: Čína. Co znali a vybudovali starověcí Číňané?, Kompas času - Starověká Čína 1
30. hodina: Čína. Texty k vynálezům (originál M. Svojanovská, O. Kovaříková)
31. hodina: Indie. Proč zanikla civilizace v údolí Indu? (badatelský list), Proč zanikla civilizace v údolí Indu? (prezentace)
32. hodina: Indie. Jak náboženství utvářelo společnost? (badatelský list), Jak náboženství utvářelo společnost? (herní role)
33. hodina: Amerika. Proč zanikla Mayská civilizace? (prezentace se zadáním), Proč zanikla Mayská civilizace? (texty stanovišť)
34. hodina: Amerika. Co nám prameny prozrazují o životě Aztéků? (kodexy do hodiny), Co nám prameny prozrazují o životě Aztéků? (badatelský list)
35. hodina: Židé. Gamebook "Proč byli ve starověku vyháněni? Diaspora."
36. hodina: Féničané. Prezentace se zdroji a zadáním., Féničané - archeologické nálezy
37. hodina: Féničané. Prezentace (mapy, prameny, abeceda)
38. hodina: Řecko. Jak žili lidé v polis? (prezentace se zadáním) a stanoviště k životu v řeckých polis
39. hodina: Řecko. Podoba se Athénská demokracie té naší? (orig. Vzájemné učení+), videoukázky jsou k dispozici ve škole
40. hodina: Řecko. Jaký byl život Sparťanů? (gamebook)
41. hodina: Řecko. Mělo by Britské muzeum vrátit památky? (orig. metodika Dějepis+)
42. hodina: Řecko. Byl Alexandr Veliký veliký? Prezentace (orig. metodika Vzájemné učení+), Řecko. Byl Alexandr Veliký veliký? badatelský list (orig. metodika Vzájemné učení+), texty pro práci v hodině
43. hodina: Řím. Byla Římská republika republikou? Prezentace (orig. metodika Vzájemné učení+), badatelský list, herní role pro práci v hodině
44. hodina: Řím. Proč byla Římská republika závislá na práci otroků? Prezentace (orig. metodika Vzájemné učení+), badatelský list, herní role římských otroků
45. hodina: Řím. Jaká byla římská armáda
46. hodina: Řím. Krize republiky. Proč byl zavražděn Caesar? (orig. P. Žalský, J. Karen, Vzájemné učení+)
47. hodina: Řím. Jaký obraz vytváří prameny o prvním císaři římské říše Augustovi? (orig. metodiky Vzájemné učení+, autor A. Sedlmaier, video o císaři (překlad O. Kovaříková)
48. hodina: Řím. Proč Římané pronásledovali křesťany? (gamebook)
49. hodina: Řím. Proč Římané stavěli akvadukty? Badatelský list
50. hodina: Řím. Jak se žilo milionům Římanům na venkově? (online simulátor civilizace s AI)
51. hodina: Řím a Řecko. Jaké bylo antické umění? Aktivita před návštěvou Galerie antického umění v Hostinném
52. hodina: Řím. Krize a zánik říše. Hra na správce provincie (upraveno dle originálu O. Kovaříkové), badatelský list pro reflexi hry a závěrečný úkol
53. hodina: Konec starověku a začátek středověku. Badatelský list (originální metodika Starší dějiny moderně), prezentace pro práci v hodině