Dějepis - 6. ročník
Podstatou dějepisu není umět vyjmenovat všechny panovníky a letopočty, ale naučit se historicky myslet, pracovat se zdroji, utvářet si vlastní názor, zaujímat vlastní postoj, klást otázky a zejména s pomocí všech těchto věcí dokázat aktivně pátrat po minulosti. To všechno nám může pomoci vyznat se lépe i v naší přítomnosti a budoucnosti.
V šestém ročníku se na naší cestě časem a poznávání lidské společnosti přesuneme od pravěku přes první starověké státy až do mocného Říma.
Není povinností žáků si tyto materiály tisknout či přepisovat, jsou určené jako určité shrnutí a opora. Zápis obvykle v hodině neprovádíme, váš sešit je badatelským deníkem pro psaní potřebných poznámek, do portfolia v podobě eurofolie si budete zakládat badatelské listy.
V tomto školním roce budete hodnoceni za práci v hodinách, předem ohlášené písemné práce a za vlastní aktivitu. Vaše známka se bude skládat z plnění tzv. povinných a volitelných výzev.
Povinné výzvy jsou zejména předem ohlášené písemné práce, zpracování badatelského listu v hodině apod. Pokud se ti nějaká povinná výzva nepovede, můžeš si známku nahradit splněním volitelné výzvy (viz níže) navíc.
Volitelné výzvy najdete zde, mají podobu karet ve stylu hry Bang (třeba si i zahrajeme...). Čím více "nábojů", tím náročnější výzva, ale záleží na každém jak se k tomu postaví. Za jedno pololetí si máte povinně vybrat a splnit jednu výzvu (tedy celkem dvě za školní rok), její výběr a konkretizaci tématu vždy konzultuj s učitelem.
Všechny práce v hodinách a volitelné podmínky ověřují jak tzv. kontext (fakta a pojmy), tak také tvé dovednosti a historické myšlení.
Tvé průběžné a výsledné hodnocení je následující: zvládá výborně (1), zvládá (2), zvládá pouze částečně (3), nezvládá (4), chce to začít něco dělat (5).
Na konci vybraných bloků vždy provedeme sebehodnocení s pomocí kterého budeš moc definovat, co v dějepisu ti jde a na čem je ještě dobré zapracovat.
Zde najdete základní přehledy faktů, s nimiž budeme pracovat v hodinách:
Starověké státy v Americe (Mayové, Aztékové, Inkové)
Kultura s společnost starověkého Řecka
Krkonoše, Podkrkonoší a Vrchlabí v pravěku a starověku
Zde najdete badatelské listy a aktivity, s nimiž budeme pracovat v hodinách (bude aktualizováno průběžně během školního roku):
Úvod do dějepisu
- Můžeme zcela poznat minulost a co k jejímu poznávání potřebujeme? Rvačka v jídelně. komiks pro rvačku v jídelně (úvod do dějepisu)
- Jak vzniká historie a co jsou to historické prameny? prezentace se zdroji (vytvořeno na základě metodiky J. Karena z projektu VU+), badatelský list
- Jak se vyznáme v historii? Epochy, časová osa, počítání času prezentace se zdroji a zadáním
- Co důležitého se stalo v pravěku? Úvod do nejdelší epochy v dějinách lidstva. Pracovní list pro práci na stanovištích. Prezentace se zadáním a stanovišti.
- Jaký byl život v době kamenné? gamebook WELCOME TO THE STONE AGE!
- badatelský list Kdo byl člověk v hrobě?, prezentace se zdroji
- HistoryLab: K čemu předmět sloužil a HistoryLab: Poselství pravěkého hrobu.
- CO SE STALO ÖTZIMU? Pátrací list a stanoviště se zdroji (orig. metodika O. Kovaříková, Vzájemné učení+)
- Co nám (ne)může prozradit pravěké umění? badatelský list, prezentace se zdroji
- Proč se lidé stali zemědělci a jaké pro to máme důkazy? Neolitická revoluce. Interaktivní zdroje a úkoly.
- Život pravěkých zemědělců. Prezentace se zadáním tvorby pravěké vesnice.
- Jak společnost změnil objev kovů? prezentace, badatelský list
- Keltové jako příklad kultury z doby železné. Keltové (pracovní list z Dějepis s nadhledem 6), Kahoot Keltové
- Keltové jako příklad kultury z doby železné PL Je Asterix věrohodný Kelt?, prezentace se zdroji k Asterixovi, sestřih videa do hodiny "Asterix a Galové (1967)"
- Keltové jako příklad kultury z doby železné. Proč zanikla keltská civilizace? (materiály od Učitelé za klima)
- Úvod do starověku. Jak vznikaly a co měly společného starověké civilizace? online stanoviště pro starověké civilizace (originál O. Kovaříková), texty k online stanovištím a checklist pro objevování starověkých civilizací (upraveno na základě originálu od O. Kovaříkové)
- Starověký Egypt. Kdo postavil pyramidy? (badatelský list), Egypt. Kdo postavil pyramidy? (prezentace se stanovišti)
- Starověký Egypt. Proč nechal stavět Abú Simbel?, přímý odkaz na virtuální realitu chrámu
- Starověký Egypt. Proč vytvářeli mumie? (badatelský list), Egypt. Proč vytvářeli mumie? (prezentace)
- Starověká Mezopotámie. Gamebook Procházka Babylonem a článek Odhal tajemství Babylonu (časopis Časostroj, 11/2015)
- Starověká Mezopotámie. Mezopotámská společnost - prezentace se zdroji. Badatelský list.
- Starověká Čína. Čína. Co znali a vybudovali starověcí Číňané?, Kompas času - Starověká Čína 1.
- Starověká Čína. Čína. Texty k vynálezům (originál M. Svojanovská, O. Kovaříková
- Indie. Indie. Proč zanikla civilizace v údolí Indu? (badatelský list), Proč zanikla civilizace v údolí Indu? (prezentace)
- Mayové. Amerika. Proč zanikla Mayská civilizace? (prezentace se zadáním), Proč zanikla Mayská civilizace? (texty stanovišť)
Starověké civilizace kolem Středozemního moře
Materiály z roku 2023/2024:
1. hodina: sebehodnotící tabulka pro 1. pololetí 2023/2024
2. hodina: komiks pro rvačku v jídelně (úvod do dějepisu)
3. hodina: základní pojmy (zadání pro hru a odpovědi v rolích) a prezentace s návodem na časovou osu
4. hodina: badatelský list pro Rvačka v jídelně, část 2
5. hodina: badatelský list Co lidstvu přinesl pravěk? a prezentace pro práci v hodině (Co lidstvu přinesl pravěk?)
6. hodina: badatelský list Kdo byl člověk v hrobě?
7. hodina: HL cvičení "K čemu předmět sloužil?"
8. hodina: příspěvek o Ötzim, badatelský list na vyžádání u pana učitele, TED-Ed video o Ötzim.
9. hodina: prezentace se zdroji "Co způsobilo pravěké umění?" a badatelský list "Co způsobilo pravěké umění?"
10. hodina: HL cvičení "Poselství pravěkého hrobu"
11. hodina: prezentace se zadáním "Proč lidé začali být zemědělci?" a doplňovací list "Proč lidé začali být zemědělci?"
12. a 13. hodina: zadání tvorby pravěké vesnice
14. hodina: badatelský list "Co dobrého a špatného přineslo zemědělství?" (originál Vzájemné učení+ a Fraus)
15. hodina: Jak společnost změnil objev kovů? Prezentace s otázkami a zdroji
16. hodina: Keltové (pracovní list z Dějepis s nadhledem 6), Kahoot Keltové
17. hodina: PL Je Asterix věrohodný Kelt?, prezentace se zdroji k Asterixovi, sestřih videa do hodiny "Asterix a Galové (1967)"
18. hodina: Proč zanikla keltská civilizace? (materiály od Učitelé za klima)
19. hodina: online stanoviště pro starověké civilizace (originál O. Kovaříková), texty k online stanovištím a checklist pro objevování starověkých civilizací (upraveno na základě originálu od O. Kovaříkové)
20. hodina: starověká Mezopotámie (prezentace a úkoly)
21. hodina: HistoryLabové cvičení "Jak zobrazili sumerskou společnost?", badatelský list "Jak fungovala společnost ve starověké Mezopotámii?", prezentace a zadání "Jak fungovala společnost ve starověké Mezopotámii?" Kompas času, díl 23 - Mezopotámie 1
22. hodina: Mezopotámie. Co se stalo ve městě Sippar? gamebook (nutné kliknout na tlačítko trojúhelníku = začátek prezentace, nepřepínej mezi snímky, využívej nabízených možností)
23. hodina: Mezopotámie. Chammurapiho zákoník versus školní řádChammurapiho zákoník versus školní řád, výběr z Chammurapiho zákoníku
24. hodina: Mezopotámie. Gamebook Procházka Babylonem a článek Odhal tajemství Babylonu (časopis Časostroj, 11/2015)
25. hodina: Egypt. Kdo postavil pyramidy? (badatelský list), Egypt. Kdo postavil pyramidy? (prezentace se stanovišti)
26. hodina: Egypt. Proč vytvářeli mumie? (badatelský list), Egypt. Proč vytvářeli mumie? (prezentace)
27. hodina: Egypt. Proč nechal stavět Abú Simbel?
28. hodina: Egypt. Co nám o Egypťanech může prozradit jídlo?
28. hodina: Egypt. Jaký byl vztah Evropanů k mumiím? (badatelský list), Jaký byl vztah Evropanů k mumiím? (prezentace)
29. hodina: Čína. Co znali a vybudovali starověcí Číňané?, Kompas času - Starověká Čína 1
30. hodina: Čína. Texty k vynálezům (originál M. Svojanovská, O. Kovaříková)
31. hodina: Indie. Proč zanikla civilizace v údolí Indu? (badatelský list), Proč zanikla civilizace v údolí Indu? (prezentace)
32. hodina: Indie. Jak náboženství utvářelo společnost? (badatelský list), Jak náboženství utvářelo společnost? (herní role)
33. hodina: Amerika. Proč zanikla Mayská civilizace? (prezentace se zadáním), Proč zanikla Mayská civilizace? (texty stanovišť)
34. hodina: Amerika. Co nám prameny prozrazují o životě Aztéků? (kodexy do hodiny), Co nám prameny prozrazují o životě Aztéků? (badatelský list)
35. hodina: Židé. Gamebook "Proč byli ve starověku vyháněni? Diaspora."
36. hodina: Féničané. Prezentace se zdroji a zadáním., Féničané - archeologické nálezy
37. hodina: Féničané. Prezentace (mapy, prameny, abeceda)
38. hodina: Řecko. Jak žili lidé v polis? (prezentace se zadáním) a stanoviště k životu v řeckých polis
39. hodina: Řecko. Podoba se Athénská demokracie té naší? (orig. Vzájemné učení+), videoukázky jsou k dispozici ve škole
40. hodina: Řecko. Jaký byl život Sparťanů? (gamebook)
41. hodina: Řecko. Mělo by Britské muzeum vrátit památky? (orig. metodika Dějepis+)
42. hodina: Řecko. Byl Alexandr Veliký veliký? Prezentace (orig. metodika Vzájemné učení+), Řecko. Byl Alexandr Veliký veliký? badatelský list (orig. metodika Vzájemné učení+), texty pro práci v hodině
43. hodina: Řím. Byla Římská republika republikou? Prezentace (orig. metodika Vzájemné učení+), badatelský list, herní role pro práci v hodině
44. hodina: Řím. Proč byla Římská republika závislá na práci otroků? Prezentace (orig. metodika Vzájemné učení+), badatelský list, herní role římských otroků
45. hodina: Řím. Jaká byla římská armáda
46. hodina: Řím. Krize republiky. Proč byl zavražděn Caesar? (orig. P. Žalský, J. Karen, Vzájemné učení+)
47. hodina: Řím. Jaký obraz vytváří prameny o prvním císaři římské říše Augustovi? (orig. metodiky Vzájemné učení+, autor A. Sedlmaier, video o císaři (překlad O. Kovaříková)
48. hodina: Řím. Proč Římané pronásledovali křesťany? (gamebook)
49. hodina: Řím. Proč Římané stavěli akvadukty? Badatelský list
50. hodina: Řím. Jak se žilo milionům Římanům na venkově? (online simulátor civilizace s AI)
51. hodina: Řím a Řecko. Jaké bylo antické umění? Aktivita před návštěvou Galerie antického umění v Hostinném
52. hodina: Řím. Krize a zánik říše. Hra na správce provincie (upraveno dle originálu O. Kovaříkové), badatelský list pro reflexi hry a závěrečný úkol
53. hodina: Konec starověku a začátek středověku. Badatelský list (originální metodika Starší dějiny moderně), prezentace pro práci v hodině