Dějepis - 6. ročník

Dějepis VI.

Podstatou dějepisu není umět vyjmenovat všechny panovníky a letopočty, ale naučit se historicky myslet, pracovat se zdroji, utvářet si vlastní názor, zaujímat vlastní postoj, klást otázky a zejména s pomocí všech těchto věcí dokázat aktivně pátrat po minulosti. To všechno nám může pomoci vyznat se lépe i v naší přítomnosti a budoucnosti. 

V šestém ročníku se na naší cestě časem a poznávání lidské společnosti přesuneme od pravěku přes první starověké státy až do mocného Říma. 

Není povinností žáků si tyto materiály tisknout či přepisovat, jsou určené jako určité shrnutí a opora. Zápis obvykle v hodině neprovádíme, váš sešit je badatelským deníkem pro psaní potřebných poznámek, do folie si budete zakládat badatelské listy. Sešit a sbírka listů ve folii tvoří vaše portfolio. 

Podmínky absolvování dějepisu v roce 2025/2026

1.Portfolio

  • vedené poctivě a přehledně (sešit + folie s kompletním počtem badatelských listů a materiálů z hodin).

2.Pololetní projekt

  • zpracování podle zadání ve vymezených hodinách ve škole (dobrovolně je možné pokračovat i doma – dle domluvy ve skupině),

  • hodnocen bude podle předem daných kritérií zadaných vždy před zahájením práce na projektu, obecně půjde o:

    • kvalita výsledku,

    • reflexe práce na projektu (návrh zlepšení, popis toho, co vám šlo),

  • výsledky projektu budou prezentovány před třídou nebo před vyučujícím.

3.Testy

  • správně a včas zpracované.

4.Aktivní práce v hodinách
  • aktivní zapojení se do individuální i skupinové práce

  • průběžná příprava na výuku


Zde najdete základní přehledy faktů, s nimiž budeme pracovat v hodinách:

Základní pojmy v dějepisu

Život v pravěku

Vznik starověkých civilizací

Egypt

Mezopotámie

Indie

Čína

Starověké státy v Americe (Mayové, Aztékové, Inkové)

Přední východ

Starověké Řecko

Athény a Sparta

Kultura s společnost starověkého Řecka

Starověký Řím

Krkonoše, Podkrkonoší a Vrchlabí v pravěku a starověku


Zde najdete badatelské listy a aktivity, s nimiž budeme pracovat v hodinách (bude aktualizováno průběžně během školního roku):

Úvod do dějepisu, pravěk







Archiv materiálů ze školního roku 2024/2025: 

Úvod do dějepisu

Pravěk
Starověké civilizace 

Starověké civilizace kolem Středozemního moře 



Materiály z roku 2023/2024:

1. hodina: sebehodnotící tabulka pro 1. pololetí 2023/2024

2. hodina: Rvačka ve školní jídelně (s ohledem na autorská práva je list k dispozici u pana učitele, pro další vyučující je k dispozici při zapojení se do komunity Vzájemné učení+)

3. hodina: základní pojmy (zadání pro hru a odpovědi v rolích) a prezentace s návodem na časovou osu

4. hodina: Rvačka ve školní jídelně (s ohledem na autorská práva je list k dispozici u pana učitele, pro další vyučující je k dispozici při zapojení se do komunity Vzájemné učení+)

5. hodina: badatelský list Co lidstvu přinesl pravěk? a prezentace pro práci v hodině (Co lidstvu přinesl pravěk?)

6. hodina: badatelský list Kdo byl člověk v hrobě?

7. hodina:  HL cvičení "K čemu předmět sloužil?"

8. hodina: příspěvek o Ötzim, badatelský list na vyžádání u pana učiteleTED-Ed video o Ötzim.

9. hodina: prezentace se zdroji "Co způsobilo pravěké umění?" a badatelský list "Co způsobilo pravěké umění?"

10. hodina: HL cvičení "Poselství pravěkého hrobu"

11. hodina: prezentace se zadáním "Proč lidé začali být zemědělci?" a doplňovací list "Proč lidé začali být zemědělci?"

12. a 13. hodina: zadání tvorby pravěké vesnice

14. hodina: badatelský list "Co dobrého a špatného přineslo zemědělství?" (originál Vzájemné učení+ a Fraus)

15. hodina: Jak společnost změnil objev kovů? Prezentace s otázkami a zdroji

16. hodina: Keltové (pracovní list z Dějepis s nadhledem 6)Kahoot Keltové

17. hodina: PL Je Asterix věrohodný Kelt?prezentace se zdroji k Asterixovisestřih videa do hodiny "Asterix a Galové (1967)"

18. hodina: Proč zanikla keltská civilizace? (materiály od Učitelé za klima)

19. hodina: online stanoviště pro starověké civilizace (originál O. Kovaříková)texty k online stanovištím  a checklist pro objevování starověkých civilizací (upraveno na základě originálu od O. Kovaříkové)

20. hodina: starověká Mezopotámie (prezentace a úkoly)

21. hodina: HistoryLabové cvičení "Jak zobrazili sumerskou společnost?", badatelský list "Jak fungovala společnost ve starověké Mezopotámii?"prezentace a zadání "Jak fungovala společnost ve starověké Mezopotámii?" Kompas času, díl 23 - Mezopotámie 1

22. hodina: Mezopotámie. Co se stalo ve městě Sippar? gamebook (nutné kliknout na tlačítko trojúhelníku = začátek prezentace, nepřepínej mezi snímky, využívej nabízených možností)

23. hodina: Mezopotámie. Chammurapiho zákoník versus školní řádChammurapiho zákoník versus školní řádvýběr z Chammurapiho zákoníku

24. hodina: Mezopotámie. Gamebook Procházka Babylonem a článek Odhal tajemství Babylonu (časopis Časostroj, 11/2015)

25. hodina: Egypt. Kdo postavil pyramidy? (badatelský list)Egypt. Kdo postavil pyramidy? (prezentace se stanovišti)

26. hodina: Egypt. Proč vytvářeli mumie? (badatelský list)Egypt. Proč vytvářeli mumie? (prezentace)

27. hodina: Egypt. Proč nechal stavět Abú Simbel?

28. hodina: Egypt. Co nám o Egypťanech může prozradit jídlo?

28. hodina: Egypt. Jaký byl vztah Evropanů k mumiím? (badatelský list)Jaký byl vztah Evropanů k mumiím? (prezentace)

29. hodina: Čína. Co znali a vybudovali starověcí Číňané?Kompas času - Starověká Čína 1

30. hodina: Čína. Texty k vynálezům (originál M. Svojanovská, O. Kovaříková)

31. hodina: Indie. Proč zanikla civilizace v údolí Indu? (badatelský list)Proč zanikla civilizace v údolí Indu? (prezentace)

32. hodina: Indie. Jak náboženství utvářelo společnost? (badatelský list)Jak náboženství utvářelo společnost? (herní role)

33. hodina: Amerika. Proč zanikla Mayská civilizace? (prezentace se zadáním)Proč zanikla Mayská civilizace? (texty stanovišť)

34. hodina: Amerika. Co nám prameny prozrazují o životě Aztéků? (kodexy do hodiny)Co nám prameny prozrazují o životě Aztéků? (badatelský list)

35. hodina: Židé. Gamebook "Proč byli ve starověku vyháněni? Diaspora."

36. hodina: Féničané. Prezentace se zdroji a zadáním.Féničané - archeologické nálezy

37. hodina: Féničané. Prezentace (mapy, prameny, abeceda)

38. hodina: Řecko. Jak žili lidé v polis? (prezentace se zadáním) a stanoviště k životu v řeckých polis

39. hodina: Řecko. Podoba se Athénská demokracie té naší? (orig. Vzájemné učení+), videoukázky jsou k dispozici ve škole

40. hodina: Řecko. Jaký byl život Sparťanů? (gamebook)

41. hodina: Řecko. Mělo by Britské muzeum vrátit památky? (orig. metodika Dějepis+)

42. hodina: Řecko. Byl Alexandr Veliký veliký? Prezentace (orig. metodika Vzájemné učení+)Řecko. Byl Alexandr Veliký veliký? badatelský list (orig. metodika Vzájemné učení+)texty pro práci v hodině

43. hodina: Řím. Byla Římská republika republikou? Prezentace (orig. metodika Vzájemné učení+)badatelský listherní role pro práci v hodině

44. hodina: Řím. Proč byla Římská republika závislá na práci otroků? Prezentace (orig. metodika Vzájemné učení+)badatelský listherní role římských otroků

45. hodina: Řím. Jaká byla římská armáda

46. hodina: Řím. Krize republiky. Proč byl zavražděn Caesar? (orig. P. Žalský, J. Karen, Vzájemné učení+)

47. hodina: Řím. Jaký obraz vytváří prameny o prvním císaři římské říše Augustovi? (orig. metodiky Vzájemné učení+, autor A. Sedlmaiervideo o císaři (překlad O. Kovaříková)

48. hodina: Řím. Proč Římané pronásledovali křesťany? (gamebook)

49. hodina: Řím. Proč Římané stavěli akvadukty? Badatelský list

50. hodina: Řím. Jak se žilo milionům Římanům na venkově? (online simulátor civilizace s AI)

51. hodina: Řím a Řecko. Jaké bylo antické umění? Aktivita před návštěvou Galerie antického umění v Hostinném

52. hodina: Řím. Krize a zánik říše. Hra na správce provincie (upraveno dle originálu O. Kovaříkové)badatelský list pro reflexi hry a závěrečný úkol

53. hodina: Konec starověku a začátek středověku. Badatelský list (originální metodika Starší dějiny moderně)prezentace pro práci v hodině

Populární příspěvky z tohoto blogu

Volitelné výzvy z dějepisu ve školním roce 2024/2025

Volitelné výzvy z dějepisu ve školním roce 2024/2025

Zachraňte Vánoce!