Občanka 9. ročník
Cílem občanské výchovy je, abyste byli postupně připraveni na zodpovědný a aktivní občanský život. V devátém ročníku bude poznávat a hodnotit své schopnosti během volby dalšího studia a povolání, zjistíte, jakým způsobem je řízeno město a stát, na co si dát pozor při uzavírání smluv, k čemu je volný trh a banky, i jak můžete ochránit svůj majetek, ale také demokracii.
Hodnocení budete za práci
v hodinách, projektové výstupy a testy.
Zde najdete základní přehledy faktů, s nimiž budeme pracovat v hodinách (bude doplňováno průběžně během školního roku). Není vaší povinností si tyto dokumenty tisknout:
- Volba povolání. Osobní vlastnosti.
- Mediální gramotnost
- Totalitní režimy
- Dělba moci v ČR, legislativní proces
- Reklama
- Propaganda
- Přehled základních pojmů finanční gramotnosti, Nezkreslená věda (s. 6-7)
- Úroky a úvěry
- Základní pojmy finanční gramotnosti (prezentace od ČNB)
- Sexuální výchova. Souhlas.
Aktivity do hodin (bude doplňováno průběžně během školního roku):
Osobnost člověka a výběr povolání (školy)
- osobnost člověka (zadání do hodiny)
- osobnost člověka a volba povolání/školy (prezentace s odkazy na osobnostní testy)
- online interaktivní databáze "Můj život po škole", simulace výběru školy a s tím spojených životních příjmů i výdajů a předpokládané kvality života (aktualizováno dle dat z trhu práce)
Finanční gramotnost
- Rozpočet (co je rozpočet, situace pro Simíky)
- Nezkreslená věda - Finanční gramotnost (základní pojmy)
- Nezkreslená věda - Nebojte se ekonomie (základní pojmy)
- zadání práce pro skupiny "Naše firma"
Stát a dělba moci
- Demokracie versus totalitní systémy, materiály z projektu odpovedneobcanstvi.cz: Hlasovací tabulka na úvod hodiny, otázky pro práci v hodině
- Život v totalitách. Svědectví uprchlíků z KLDR, videa o totalitách v československých dějinách
- Občanská společnost. Pracovní list, prezentace
- Platby a jejich podoby, kyberbezpečnost. Jak platit bezpečně? (originální metodika R. Čapek, Chytrý občan 8), Phishing: Skutečný případ podvodu na internetu (video, 7 min.)
- Investice. Investice a jejich druhy (3 min.), investiční trojúhelník (2 min.), investice a jejich rizikovost (3 min.), Forbes - nejbohatší lidé světa 2023, zadání aktivity "Investor" k vyzvednutí u pana učitele
- Shromažďování dat na internetu a naše digitální stopa. Dokument "Jak a proč klikáme?" (jsns.cz)
- Doporučovací systémy na sociálních sítích (metodika projektu AI dětem). Prezentace, pracovní list, dokument "How TikTok's Algorithm Figures You Out | WSJ" (13 minut)
Mediální gramotnost
- Mediální gramotnost. MQtester, online nástroj pro měření a rozvíjení mediální gramotnosti a plakát pěti klíčových otázek pro rozbor mediálního sdělení
- Mediální gramotnost. Dezinformace. online hra Bad News: V kůži dezinformátora
- Mediální gramotnost. Online kurzy mediální vzdělávání pro žáky.
- Propaganda. Historie propagandy (zdroje do hodiny)
- Propaganda. Současná propaganda (zdroje do hodiny)
- Mediální gramotnost, stanoviště s úkoly. Zdroje z výstavy O pravdu (jsns.cz)
Materiály ze školního roku 2023/2024:
1. hodina Eysenckův test temperamentu a Simpsonovi: kariérní test (díl č. 53, Separate Vocations)
2. hodina osobností test online na základě metody MBTI (hodně populární, ale může být dost zkreslený
3. hodina OBOROVNÍK 2023/2024 KHK(přehled oborů pro Královehradecký kraj) a Přehled trhu práce v roce 2023
4. hodina online test, který vám doporučí povolání za základě typu osobnosti
5. hodina online hra "Můj život po škole", simulace výběru školy a s tím spojených životních příjmů i výdajů a předpokládané kvality života (aktualizováno dle dat z trhu práce)
6. hodina online hra "Cesta k zaměstnání", simulace výběru a získávání zaměstnání, v závěru se základy práv zaměstnanců a zaměstnavatelů
7. hodina MQtester, online nástroj pro měření a rozvíjení mediální gramotnosti a plakát pěti klíčových otázek pro rozbor mediálního sdělení, plus epizoda Simpsonovi to věděli! pro rozbor v hodině
8. hodina online hra Bad News: V kůži dezinformátora
9. hodina web s dezinformacemi k vyvrácení a video č. 1 pro skupinu s pokusem (video východu slunce) a video č. 2 pro skupinu s pokusem (vysvětlení pokusu)
10. hodina mediální ring - dezinformace (8 minut)
11. hodina Co nám připomíná památník Lidice? (před exkurzí)
12. hodina totalitní systémy: komiks "A" a "Farma zvířat"
13. hodina série Jak se stát tyranem (2021), otázky k reflexi 1. dílu: Co umožnilo Hitlerovi uchvátit moc v Německu? Co bylo Hitlerovým politickým cílem? Jak Hitler manipuloval s veřejným míněním, médii a propagandou? Jak Hitler potlačoval své odpůrce a kritiky? Jak Hitler ovlivnil německou společnost, kulturu a identitu?