Dějepis - 9. ročník
Dějepis IX.
Není povinností žáků si tyto materiály tisknout či přepisovat, jsou určené jako určité shrnutí a opora. Zápis obvykle v hodině neprovádíme, váš sešit je badatelským deníkem pro psaní potřebných poznámek, do folie si budete zakládat badatelské listy. Sešit a sbírka listů ve folii tvoří vaše portfolio.
Podmínky absolvování dějepisu v roce 2025/2026
1.Portfolio
vedené poctivě a přehledně (sešit + folie s kompletním počtem badatelských listů a materiálů z hodin).
2.Pololetní projekt
zpracování podle zadání ve vymezených hodinách ve škole (dobrovolně je možné pokračovat i doma – dle domluvy ve skupině),
hodnocen bude podle předem daných kritérií zadaných vždy před zahájením práce na projektu, obecně půjde o:
kvalita výsledku,
reflexe práce na projektu (návrh zlepšení, popis toho, co vám šlo),
výsledky projektu budou prezentovány před třídou nebo před vyučujícím.
3.Testy
správně a včas zpracované.
aktivní zapojení se do individuální i skupinové práce
průběžná příprava na výuku
Zde najdete základní přehledy faktů, s nimiž budeme pracovat v hodinách:
Vznik bipolárního světa, doplnění k bipolárnímu rozdělení světa
Československo od 1948 do 60. let
Československo od 60. let do 1989
Československo po 1989, Česká republika po 1993
Krkonoše, Podkrkonoší a Vrchlabí v moderní době
Zde najdete badatelské listy a aktivity, s nimiž budeme pracovat v hodinách (bude aktualizováno průběžně během školního roku):
Meziválečný svět, vzestup totalit, cesta ke druhé světové válce
- Meziválečný svět. Velká hospodářská krize. Nacistické Německo. Společnost národů a konflikty ve světě.
- Příčiny rozpadu ČSR, Česko-německé vztahy (gamebook)
- Příčiny rozpadu ČSR, badatelský list "Jak vnímali Mnichovskou dohodu v roce 1938?"
- Protektorát Čechy a Morava. Jak se lidé stavěli ke vzniku Protektorátu?
Druhá světová válka
- Příčiny, průběh a důsledky druhé světové války. Zadání myšlenkové mapy a texty jednotlivých stanovišť. Možná podoba myšlenkové mapy
- Zneužití vědy a techniky ve druhé světové válce. Online stanoviště o zneužití vědy a techniky během druhé světové války, prezentace se zadáním pro práci v hodině
- Proč němečtí vojáci páchali masové vraždy? Online zdroje s výslechy a výpověďmi svědků a odborníků, zadání pro práci v hodině.
- Před exkurzí: Co nám připomíná památník Lidice? (před exkurzí)
Archiv materiálů ze školního roku 2024/2025:
Meziválečný svět 1918-1938/1939
- velká hospodářská krize: prezentace s hrou, videem a fotografiemi
- Meziválečné Německo. Proč Hitler vyhrál volby v demokratické zemi?, herní role pro simulaci voleb 1932
- Meziválečné a válečné Německo. zdroje pro lekci "Jak by vypadal svět po vítězství nacistů?", badatelský list "Jak by vypadal svět po vítězství nacistů?"
- Meziválečné totalitní režimy (komunismus, fašismus, nacismus), TED ED, Jak se Hitler dostal k moci?, Životy slavných, Mussolini a fašistická Itálie, Životy slavných, Stalin a komunistický SSSR
- Příčiny rozpadu ČSR, Česko-německé vztahy (gamebook)
- Příčiny rozpadu ČSR, badatelský list "Jak vnímali Mnichovskou dohodu v roce 1938?"
- Protektorát Čechy a Morava. Jak se lidé stavěli ke vzniku Protektorátu?
Druhá světová válka 1939-1945
- Příčiny, průběh a důsledky druhé světové války. Zadání myšlenkové mapy a texty jednotlivých stanovišť. Možná podoba myšlenkové mapy
- Zneužití vědy a techniky ve druhé světové válce. Online stanoviště o zneužití vědy a techniky během druhé světové války, prezentace se zadáním pro práci v hodině
- Proč němečtí vojáci páchali masové vraždy? Online zdroje s výslechy a výpověďmi svědků a odborníků, zadání pro práci v hodině.
- Páchání zločinů německými vojáky. HistoryLabové cvičení "Voják na fotografii"
- Byli sovětští vojáci osvoboditelé? (badatelský list), prezentace se zdroji
- Holokaust. Kdy začal holokaust? Pyramida nenávisti.
- Holokaust. Terezín jako příklad perzekuce Židů. Badatelský list. Vzpomínky přeživšího holokaustu Luďka Eliáše: Transporty z Terezína, Pohřbívání v Terezíně, Ubytování v Terezíně
- Holokaust. Co připomíná památník v Osvětimi?
- Protektorát Čechy a Morava. Metodika a pracovní listy k aplikaci Train to Sachsenhausen
- Druhý československý odboj. Jak fungoval druhý československý odboj?
- Konec druhé světové války a osvobození Československa. Jak skončila druhá světová válka? Důsledky druhé světové války
- Důsledky druhé světové války. Odsun/vyhnání. Dokument "Zabíjení po česku" (jsns.cz)
- Důsledky druhé světové války. Odsun/vyhnání. Vyhnání nebo odsun? Krkonoše 1945-1946
- Československo 1945-1948. Co vedlo ke komunistické totalitě? Prezentace se zdroji a zadáním.
- Transformace společnosti v 50. letech. Transformace společnosti na příkladu naší školy (badatelský list), zdroje a stanoviště
- Perzekuce v 50. letech. Jak fungovaly monstrprocesy?
Studená válka
- Studená válka. Studená válka, bipolární rozdělení světa, život s atomovou bombou, železná opona, Texty a obrázky stanovišť pro práci v hodině (Metodika projektu Dějepis+)
- Příklady ohnisek studené války (Proč, kdy a mezi kým zde došlo ke konfliktu?): První berlínská krize, Druhá berlínská krize (Berlínská zeď), Korejská válka, Karibská krize, Vietnamská válka
Tzv. normalizace 1968-1989
- Reformy pražského jara a invaze 1968. Simulační hra, herní karty, pravidla a jednotlivá kola simulace.
- Život v tzv. normalizaci. Morální dilemata. Gamebook.
- Život v tzv. normalizaci. Jak fungovala Státní bezpečnost? Metodika D-21, pracovní list D-21.
- Život v tzv. normalizaci. Železná opona a příčiny migrace. Kdo byli lidé překonávající železnou oponu? Prezentace se zdroji., Kdo byli lidé překonávající železnou oponu? Badatelský list., Stanoviště s pamětníky překonávajícími železnou oponu.
- Život v tzv. normalizaci. Rolová hra "dovolená v době normalizace".
- Rozpad východního bloku. HistoryLabové cvičení. Proč padly komunistické režimy?
- Konec komunismu v Československu. Hra Velvet 89 (jsns.cz), ROK 1989, SAMETOVÁ REVOLUCE – NEZkreslená věda VII (11 min.)
Vývoj 1989 - 2025
- Transformace společnosti v 90. letech 20. st. vývoj 1989-2004. Jak vzpomínat na 90. léta?
Materiály z roku 2023/2024:
1. hodina: sebehodnotící tabulka pro 1. pololetí
2. hodina: Rvačka ve školní jídelně (s ohledem na autorská práva je list k dispozici u pana učitele, pro další vyučující je k dispozici při zapojení se do komunity Vzájemné učení+)
3. hodina: První světová válka: Proč šli do války? Zdroje pro práci v hodině a První světová válka: Proč šli do války? Badatelský list
4. hodina: badatelský list "Co způsobila bolševická revoluce v Rusku?", prezentace pro práci v hodině (bolševická revoluce v Rusku) a video pro práci v hodině (bolševická revoluce v Rusku)
5. hodina: HistoryLabové cvičení "Jak první světová válka změnila hranice?" a HistoryLabové cvičení "Co přinese mír?"
6. hodina: Versailleská mírová smlouva s Německem, badatelský list "Jak se dívali na mírovou smlouvu? a prezentace k badatelskému listu "Jak se dívali na mírovou smlouvu?"
7. hodina: zdroje pro lekci "Jak vznikalo Československo?" a zadání pro lekci "Jak vznikalo Československo?"
8. hodina: zdroje pro lekci "Jak by vypadal svět po vítězství nacistů?", badatelský list "Jak by vypadal svět po vítězství nacistů?"
9. hodina (před exkurzí do Terezína a Lidic): badatelský list "Jak probíhal holokaust? Koncentrační tábor Terezín jako příklad perzekuce Židů." a prezentace se zdroji k lekci "Jak probíhal holokaust? Koncentrační tábor Terezín jako příklad perzekuce Židů." a video Slavné dny: Den, kdy byly vypáleny Lidice
10. hodina Co nám připomíná památník Lidice? (před exkurzí)
11. hodina velká hospodářská krize: prezentace s hrou, videem a fotografiemi
12. hodina Proč Hitler vyhrál volby v demokratické zemi?, herní role pro simulaci voleb 1932
13. hodina HistoryLabové cvičení k budování socialismu v SSSR
14. hodina komiks "Vaše cesta do gulagu" (projekt Gulag X-R)
15. hodina HistoryLabové cvičení "Co se dozvíme z propagandistických plakátů?", propaganda v nacistickém Německu a SSSR a HistoryLabové cvičení "Kdo byl jejich nepřítel?", antisemitismus v nacistickém Německu
16. hodina "Stát a národy v Československu. Kdo se cítil Čechoslovákem?" pracovní list se zdroji
17. hodina pracovní list ke hře Attentat 1942
18. hodina videa o podobách odboje, video o atentátu na R. Heydricha, videa o kolaboraci
19. hodina online stanoviště o zneužití vědy a techniky během druhé světové války, prezentace k charakteristice druhé světové války
20. hodina vojenský a diplomatický průběh druhé světové války, TimeLine karty (originál od O. Kovaříkové), Slavné dny: Den D
21. hodina práce s dokumentem Obyčejní chlapi (2022), pracovní list Proč vraždili civilisty? Příklad německé armády
22. hodina Proč vojáci vraždili civilisty? Příklad Rudé armády prezentace se zdroji
23. hodina Slavné dny - Konec války v Evropě, Slavné dny - Atomová bomba, Slavné dny - Norimberský proces, Konec a důsledky druhé světové války ve světě (prezentace se zadáním do hodiny)
24. hodina osvobození Československa (prezentace), osvobození Československa (badatelský list), osvobození Československa (zdroje, fotografie), osvobození Československa (zdroje, texty)
25. hodina Vyhnání nebo odsun? Krkonoše 1945-1946
27. hodina Studená válka, bipolární rozdělení světa, život s atomovou bombou, železná opona, Texty a obrázky stanovišť pro práci v hodině (Metodika projektu Dějepis+)
28. hodina Příklady ohnisek studené války (Proč, kdy a mezi kým zde došlo ke konfliktu?): První berlínská krize, Druhá berlínská krize (Berlínská zeď), Korejská válka, Karibská krize, Vietnamská válka
29. hodina Kdo byli lidé překonávající železnou oponu? Prezentace se zdroji., Kdo byli lidé překonávající železnou oponu? Badatelský list., Stanoviště s pamětníky překonávajícími železnou oponu.
30. hodina Pluralita postojů obyvatel k počínající komunistické diktatuře (orig. metodika Dějepis21)
31. hodina Jak probíhala transformace společnosti v 50. letech?, online cvičení k 50. letům na základní škole nám. Míru (střední škole Dr. Zdeňka Nejedlého)
32. hodina Transformace společnosti v 50. letech, práce s HistoryLabem: Proč psali rezoluci?, Co říkají o obraze?, Jak měly děti trávit volný čas?, Politika na náměstí
33. hodina Třetí odboj v 50. letech na příkladu Vrchlabska Co provedli? Vrchlabský proces 1953, Vrchlabský proces 1953, prameny z Archivu bezpečnostních složek, Co provedli? Badatelský list
34. hodina Třetí odboj v 50. letech v republice a v Krkonoších a Podkrkonoší prezentace s fotografií a komiksy (úkol 1 a 2), texty pro práci v hodině (úkol 3), badatelský list
35. hodina Transformace společnosti v 50. letech Kolektivizace a znárodňování v 50. letech
36. a 37. hodina: Transformace společnosti v 50. letech České století. Zabíjení soudruha (1951)
38. hodina: Pražské jaro a okupace ČSSR 1968. Jak vnímali okupaci ČSSR? Československý versus sovětský pohled.
39. hodina: Tzv. normalizace 1968-1989. Jak začne tzv. normalizace?
40. hodina: Jaké byly postoje lidí vůči normalizaci? (orig. metodika projektu Dějepis+)
41. hodina: Jak pracovala Státní bezpečnost v době tzv. normalizace?, rozkaz ministra vnitra k analýze
42. hodina: Disent. Jak jedno setkání ve Vrchlabí změnilo život disidentů?
43. hodina: Proč se rozpadl komunistický režim v Československu?
44. hodina: Co trápilo lidi po Sametové revoluci? (badatelský list), prezentace se zadáním (adaptace metodiky z Dějepis+), herní role demonstrantů (adaptace metodiky z Dějepis+)
45. hodina: Počátky evropské integrace (orig. metodika Dějepis+)
46. hodina: Co ovlivňuje náš pohled na migraci? (HL cvičení), Co připomíná pomník? (HL cvičení)