Dějepis - 9. ročník

Podstatou dějepisu není umět vyjmenovat všechny panovníky a letopočty, ale naučit se historicky myslet, pracovat se zdroji, utvářet si vlastní názor, zaujímat vlastní postoj, klást otázky a zejména s pomocí všech těchto věcí dokázat aktivně pátrat po minulosti. To všechno nám může pomoci vyznat se lépe i v naší přítomnosti a budoucnosti. 

V devátém ročníku začneme tragickou druhou světovou válkou, prozkoumáme příčiny a důsledky vzniku dvou supervelmocí a jejich bloků, i jaký byl život v komunistickém Československu. Na závěr dojdeme až k výzvám současného světa. 

Není povinností žáků si tyto materiály tisknout či přepisovat, jsou určené jako určité shrnutí a opora. Zápis obvykle v hodině neprovádíme, váš sešit je badatelským deníkem pro psaní potřebných poznámek, do portfolia v podobě eurofolie si budete zakládat badatelské listy.


V tomto školním roce budete hodnoceni za práci v hodinách, předem ohlášené písemné práce a za vlastní aktivitu. Vaše známka se bude skládat z plnění tzv. povinných a volitelných výzev.


Povinné výzvy jsou zejména předem ohlášené písemné práce, zpracování badatelského listu v hodině apod. Pokud se ti nějaká povinná výzva nepovede, můžeš si známku nahradit splněním volitelné výzvy (viz níže) navíc.


Volitelné výzvy najdete zde, mají podobu karet ve stylu hry Bang (třeba si i zahrajeme...). Čím více "nábojů", tím náročnější výzva, ale záleží na každém jak se k tomu postaví. Za jedno pololetí si máte povinně vybrat a splnit jednu výzvu (tedy celkem dvě za školní rok), její výběr a konkretizaci tématu vždy konzultuj s učitelem


Všechny práce v hodinách a volitelné podmínky ověřují jak tzv. kontext (fakta a pojmy), tak také tvé dovednosti a historické myšlení.


Tvé průběžné a výsledné hodnocení je následující: zvládá výborně (1), zvládá (2), zvládá pouze částečně (3), nezvládá (4), chce to začít něco dělat (5).


Na konci vybraných bloků vždy provedeme sebehodnocení s pomocí kterého budeš moc definovat, co v dějepisu ti jde a na čem je ještě dobré zapracovat.

Zde najdete základní přehledy faktů, s nimiž budeme pracovat v hodinách (bude doplňováno průběžně během školního roku):

První světová válka

Svět po první světové válce

Komunismus

Fašismus

Nacionální socialismus

Druhá světová válka

Vznik bipolárního světadoplnění k bipolárnímu rozdělení světa

Dekolonizace

Poválečné Československo

Vývoj Východního bloku

Československo od 1948 do 60. let

Československo od 60. let do 1989

Československo po 1989, Česká republika po 1993

Evropská integrace

Svět po 1989

Krkonoše, Podkrkonoší a Vrchlabí v moderní době


Zde najdete badatelské listy a aktivity, s nimiž budeme pracovat v hodinách:

Meziválečný svět 1918-1938/1939



Materiály z roku 2023/2024:

1. hodina: sebehodnotící tabulka pro 1. pololetí

2. hodina: komiks pro rvačku v jídelně (úvod do dějepisu)

3. hodina: První světová válka: Proč šli do války? Zdroje pro práci v hodině a První světová válka: Proč šli do války? Badatelský list

4. hodina: badatelský list "Co způsobila bolševická revoluce v Rusku?"prezentace pro práci v hodině (bolševická revoluce v Rusku) a video pro práci v hodině (bolševická revoluce v Rusku)

5. hodina: HistoryLabové cvičení "Jak první světová válka změnila hranice?" a HistoryLabové cvičení "Co přinese mír?"

6. hodina: Versailleská mírová smlouva s Německem, badatelský list "Jak se dívali na mírovou smlouvu? a prezentace k badatelskému listu "Jak se dívali na mírovou smlouvu?"

7. hodina: zdroje pro lekci "Jak vznikalo Československo?" a zadání pro lekci "Jak vznikalo Československo?"

8. hodina: zdroje pro lekci "Jak by vypadal svět po vítězství nacistů?"badatelský list "Jak by vypadal svět po vítězství nacistů?"

9. hodina (před exkurzí do Terezína a Lidic): badatelský list "Jak probíhal holokaust? Koncentrační tábor Terezín jako příklad perzekuce Židů." a prezentace se zdroji k lekci "Jak probíhal holokaust? Koncentrační tábor Terezín jako příklad perzekuce Židů." a video Slavné dny: Den, kdy byly vypáleny Lidice

10. hodina Co nám připomíná památník Lidice? (před exkurzí)

11. hodina velká hospodářská krize: prezentace s hrou, videem a fotografiemi

12. hodina Proč Hitler vyhrál volby v demokratické zemi?herní role pro simulaci voleb 1932

13. hodina HistoryLabové cvičení k budování socialismu v SSSR

14. hodina komiks "Vaše cesta do gulagu" (projekt Gulag X-R)

15. hodina HistoryLabové cvičení "Co se dozvíme z propagandistických plakátů?", propaganda v nacistickém Německu a SSSR a HistoryLabové cvičení "Kdo byl jejich nepřítel?", antisemitismus v nacistickém Německu

16. hodina "Stát a národy v Československu. Kdo se cítil Čechoslovákem?" pracovní list se zdroji

17. hodina pracovní list ke hře Attentat 1942

18. hodina videa o podobách odbojevideo o atentátu na R. Heydrichavidea o kolaboraci

19. hodina online stanoviště o zneužití vědy a techniky během druhé světové válkyprezentace k charakteristice druhé světové války

20. hodina vojenský a diplomatický průběh druhé světové válkyTimeLine karty (originál od O. Kovaříkové)Slavné dny: Den D

21. hodina práce s dokumentem Obyčejní chlapi (2022)pracovní list Proč vraždili civilisty? Příklad německé armády

22. hodina Proč vojáci vraždili civilisty? Příklad Rudé armády prezentace se zdroji

23. hodina Slavné dny - Konec války v EvropěSlavné dny - Atomová bombaSlavné dny - Norimberský procesKonec a důsledky druhé světové války ve světě (prezentace se zadáním do hodiny)

24. hodina osvobození Československa (prezentace)osvobození Československa (badatelský list)osvobození Československa (zdroje, fotografie)osvobození Československa (zdroje, texty)

25. hodina Vyhnání nebo odsun? Krkonoše 1945-1946

26. hodina Poválečné Československo. Jak se proměnil vztah Čechů k únoru 1948? Únorová krize 1948 a nástup komunistické diktatury.

27. hodina Studená válka, bipolární rozdělení světa, život s atomovou bombou, železná oponaTexty a obrázky stanovišť pro práci v hodině (Metodika projektu Dějepis+)

28. hodina Příklady ohnisek studené války (Proč, kdy a mezi kým zde došlo ke konfliktu?): První berlínská krizeDruhá berlínská krize (Berlínská zeď)Korejská válkaKaribská krizeVietnamská válka

29. hodina Kdo byli lidé překonávající železnou oponu? Prezentace se zdroji.Kdo byli lidé překonávající železnou oponu? Badatelský list.Stanoviště s pamětníky překonávajícími železnou oponu.

30. hodina Pluralita postojů obyvatel k počínající komunistické diktatuře (orig. metodika Dějepis21)

31. hodina Jak probíhala transformace společnosti v 50. letech?online cvičení k 50. letům na základní škole nám. Míru (střední škole Dr. Zdeňka Nejedlého)

32. hodina Transformace společnosti v 50. letech, práce s HistoryLabem: Proč psali rezoluci?Co říkají o obraze?Jak měly děti trávit volný čas?Politika na náměstí

33. hodina Třetí odboj v 50. letech na příkladu Vrchlabska Co provedli? Vrchlabský proces 1953Vrchlabský proces 1953, prameny z Archivu bezpečnostních složekCo provedli? Badatelský list

34. hodina Třetí odboj v 50. letech v republice a v Krkonoších a Podkrkonoší prezentace s fotografií a komiksy (úkol 1 a 2), texty pro práci v hodině (úkol 3)badatelský list

35. hodina Transformace společnosti v 50. letech Kolektivizace a znárodňování v 50. letech

36.  a 37. hodina: Transformace společnosti v 50. letech České století. Zabíjení soudruha (1951)

38. hodina: Pražské jaro a okupace ČSSR 1968. Jak vnímali okupaci ČSSR? Československý versus sovětský pohled.

39. hodina: Tzv. normalizace 1968-1989. Jak začne tzv. normalizace?

40. hodina: Jaké byly postoje lidí vůči normalizaci? (orig. metodika projektu Dějepis+)

41. hodina: Jak pracovala Státní bezpečnost v době tzv. normalizace?rozkaz ministra vnitra k analýze

42. hodina: Disent. Jak jedno setkání ve Vrchlabí změnilo život disidentů?

43. hodina: Proč se rozpadl komunistický režim v Československu?

44. hodina: Co trápilo lidi po Sametové revoluci? (badatelský list)prezentace se zadáním (adaptace metodiky z Dějepis+), herní role demonstrantů (adaptace metodiky z Dějepis+)

45. hodina: Počátky evropské integrace (orig. metodika Dějepis+)

46. hodina: Co ovlivňuje náš pohled na migraci? (HL cvičení)Co připomíná pomník? (HL cvičení)



Populární příspěvky z tohoto blogu

Volitelné výzvy z dějepisu ve školním roce 2024/2025

Workshop pro učitele: Dějepisné bádání s pomocí digitálních nástrojů

Vrchlabí nepráská (?)