Dějepis - 9. ročník
Podstatou dějepisu není umět vyjmenovat všechny panovníky a letopočty, ale naučit se historicky myslet, pracovat se zdroji, utvářet si vlastní názor, zaujímat vlastní postoj, klást otázky a zejména s pomocí všech těchto věcí dokázat aktivně pátrat po minulosti. To všechno nám může pomoci vyznat se lépe i v naší přítomnosti a budoucnosti.
V devátém ročníku začneme tragickou druhou světovou válkou, prozkoumáme příčiny a důsledky vzniku dvou supervelmocí a jejich bloků, i jaký byl život v komunistickém Československu. Na závěr dojdeme až k výzvám současného světa.
Není povinností žáků si tyto materiály tisknout či přepisovat, jsou určené jako určité shrnutí a opora. Zápis obvykle v hodině neprovádíme, váš sešit je badatelským deníkem pro psaní potřebných poznámek, do portfolia v podobě eurofolie si budete zakládat badatelské listy.
V tomto školním roce budete hodnoceni za práci v hodinách, předem ohlášené písemné práce a za vlastní aktivitu. Vaše známka se bude skládat z plnění tzv. povinných a volitelných výzev.
Povinné výzvy jsou zejména předem ohlášené písemné práce, zpracování badatelského listu v hodině apod. Pokud se ti nějaká povinná výzva nepovede, můžeš si známku nahradit splněním volitelné výzvy (viz níže) navíc.
Volitelné výzvy najdete zde, mají podobu karet ve stylu hry Bang (třeba si i zahrajeme...). Čím více "nábojů", tím náročnější výzva, ale záleží na každém jak se k tomu postaví. Za jedno pololetí si máte povinně vybrat a splnit jednu výzvu (tedy celkem dvě za školní rok), její výběr a konkretizaci tématu vždy konzultuj s učitelem.
Všechny práce v hodinách a volitelné podmínky ověřují jak tzv. kontext (fakta a pojmy), tak také tvé dovednosti a historické myšlení.
Tvé průběžné a výsledné hodnocení je následující: zvládá výborně (1), zvládá (2), zvládá pouze částečně (3), nezvládá (4), chce to začít něco dělat (5).
Na konci vybraných bloků vždy provedeme sebehodnocení s pomocí kterého budeš moc definovat, co v dějepisu ti jde a na čem je ještě dobré zapracovat.
Zde najdete základní přehledy faktů, s nimiž budeme pracovat v hodinách (bude doplňováno průběžně během školního roku):
Vznik bipolárního světa, doplnění k bipolárnímu rozdělení světa
Československo od 1948 do 60. let
Československo od 60. let do 1989
Československo po 1989, Česká republika po 1993
Krkonoše, Podkrkonoší a Vrchlabí v moderní době
Zde najdete badatelské listy a aktivity, s nimiž budeme pracovat v hodinách:
Meziválečný svět 1918-1938/1939
- velká hospodářská krize: prezentace s hrou, videem a fotografiemi
- Meziválečné Německo. Proč Hitler vyhrál volby v demokratické zemi?, herní role pro simulaci voleb 1932
- Meziválečné a válečné Německo. zdroje pro lekci "Jak by vypadal svět po vítězství nacistů?", badatelský list "Jak by vypadal svět po vítězství nacistů?"
- Meziválečné totalitní režimy (komunismus, fašismus, nacismus), TED ED, Jak se Hitler dostal k moci?, Životy slavných, Mussolini a fašistická Itálie, Životy slavných, Stalin a komunistický SSSR
- Příčiny rozpadu ČSR, Česko-německé vztahy (gamebook)
- Příčiny rozpadu ČSR, badatelský list "Jak vnímali Mnichovskou dohodu v roce 1938?"
- Protektorát Čechy a Morava. Jak se lidé stavěli ke vzniku Protektorátu?
Druhá světová válka 1939-1945
- Příčiny, průběh a důsledky druhé světové války. Zadání myšlenkové mapy a texty jednotlivých stanovišť. Možná podoba myšlenkové mapy
- Zneužití vědy a techniky ve druhé světové válce. Online stanoviště o zneužití vědy a techniky během druhé světové války, prezentace se zadáním pro práci v hodině
- Proč němečtí vojáci páchali masové vraždy? Online zdroje s výslechy a výpověďmi svědků a odborníků, zadání pro práci v hodině.
- Páchání zločinů německými vojáky. HistoryLabové cvičení "Voják na fotografii"
- Byli sovětští vojáci osvoboditelé? (badatelský list), prezentace se zdroji
- Holokaust. Kdy začal holokaust? Pyramida nenávisti.
- Holokaust. Terezín jako příklad perzekuce Židů. Badatelský list. Vzpomínky přeživšího holokaustu Luďka Eliáše: Transporty z Terezína, Pohřbívání v Terezíně, Ubytování v Terezíně
- Holokaust. Co připomíná památník v Osvětimi?
- Protektorát Čechy a Morava. Metodika a pracovní listy k aplikaci Train to Sachsenhausen
- Druhý československý odboj. Jak fungoval druhý československý odboj?
- Konec druhé světové války a osvobození Československa. Jak skončila druhá světová válka? Důsledky druhé světové války
- Důsledky druhé světové války. Odsun/vyhnání. Dokument "Zabíjení po česku" (jsns.cz)
- Důsledky druhé světové války. Odsun/vyhnání. Vyhnání nebo odsun? Krkonoše 1945-1946
- Československo 1945-1948. Co vedlo ke komunistické totalitě? Prezentace se zdroji a zadáním.
- Transformace společnosti v 50. letech. Transformace společnosti na příkladu naší školy (badatelský list), zdroje a stanoviště
- Perzekuce v 50. letech. Jak fungovaly monstrprocesy?
Studená válka
- Studená válka. Studená válka, bipolární rozdělení světa, život s atomovou bombou, železná opona, Texty a obrázky stanovišť pro práci v hodině (Metodika projektu Dějepis+)
- Příklady ohnisek studené války (Proč, kdy a mezi kým zde došlo ke konfliktu?): První berlínská krize, Druhá berlínská krize (Berlínská zeď), Korejská válka, Karibská krize, Vietnamská válka
Materiály z roku 2023/2024:
1. hodina: sebehodnotící tabulka pro 1. pololetí
2. hodina: komiks pro rvačku v jídelně (úvod do dějepisu)
3. hodina: První světová válka: Proč šli do války? Zdroje pro práci v hodině a První světová válka: Proč šli do války? Badatelský list
4. hodina: badatelský list "Co způsobila bolševická revoluce v Rusku?", prezentace pro práci v hodině (bolševická revoluce v Rusku) a video pro práci v hodině (bolševická revoluce v Rusku)
5. hodina: HistoryLabové cvičení "Jak první světová válka změnila hranice?" a HistoryLabové cvičení "Co přinese mír?"
6. hodina: Versailleská mírová smlouva s Německem, badatelský list "Jak se dívali na mírovou smlouvu? a prezentace k badatelskému listu "Jak se dívali na mírovou smlouvu?"
7. hodina: zdroje pro lekci "Jak vznikalo Československo?" a zadání pro lekci "Jak vznikalo Československo?"
8. hodina: zdroje pro lekci "Jak by vypadal svět po vítězství nacistů?", badatelský list "Jak by vypadal svět po vítězství nacistů?"
9. hodina (před exkurzí do Terezína a Lidic): badatelský list "Jak probíhal holokaust? Koncentrační tábor Terezín jako příklad perzekuce Židů." a prezentace se zdroji k lekci "Jak probíhal holokaust? Koncentrační tábor Terezín jako příklad perzekuce Židů." a video Slavné dny: Den, kdy byly vypáleny Lidice
10. hodina Co nám připomíná památník Lidice? (před exkurzí)
11. hodina velká hospodářská krize: prezentace s hrou, videem a fotografiemi
12. hodina Proč Hitler vyhrál volby v demokratické zemi?, herní role pro simulaci voleb 1932
13. hodina HistoryLabové cvičení k budování socialismu v SSSR
14. hodina komiks "Vaše cesta do gulagu" (projekt Gulag X-R)
15. hodina HistoryLabové cvičení "Co se dozvíme z propagandistických plakátů?", propaganda v nacistickém Německu a SSSR a HistoryLabové cvičení "Kdo byl jejich nepřítel?", antisemitismus v nacistickém Německu
16. hodina "Stát a národy v Československu. Kdo se cítil Čechoslovákem?" pracovní list se zdroji
17. hodina pracovní list ke hře Attentat 1942
18. hodina videa o podobách odboje, video o atentátu na R. Heydricha, videa o kolaboraci
19. hodina online stanoviště o zneužití vědy a techniky během druhé světové války, prezentace k charakteristice druhé světové války
20. hodina vojenský a diplomatický průběh druhé světové války, TimeLine karty (originál od O. Kovaříkové), Slavné dny: Den D
21. hodina práce s dokumentem Obyčejní chlapi (2022), pracovní list Proč vraždili civilisty? Příklad německé armády
22. hodina Proč vojáci vraždili civilisty? Příklad Rudé armády prezentace se zdroji
23. hodina Slavné dny - Konec války v Evropě, Slavné dny - Atomová bomba, Slavné dny - Norimberský proces, Konec a důsledky druhé světové války ve světě (prezentace se zadáním do hodiny)
24. hodina osvobození Československa (prezentace), osvobození Československa (badatelský list), osvobození Československa (zdroje, fotografie), osvobození Československa (zdroje, texty)
25. hodina Vyhnání nebo odsun? Krkonoše 1945-1946
27. hodina Studená válka, bipolární rozdělení světa, život s atomovou bombou, železná opona, Texty a obrázky stanovišť pro práci v hodině (Metodika projektu Dějepis+)
28. hodina Příklady ohnisek studené války (Proč, kdy a mezi kým zde došlo ke konfliktu?): První berlínská krize, Druhá berlínská krize (Berlínská zeď), Korejská válka, Karibská krize, Vietnamská válka
29. hodina Kdo byli lidé překonávající železnou oponu? Prezentace se zdroji., Kdo byli lidé překonávající železnou oponu? Badatelský list., Stanoviště s pamětníky překonávajícími železnou oponu.
30. hodina Pluralita postojů obyvatel k počínající komunistické diktatuře (orig. metodika Dějepis21)
31. hodina Jak probíhala transformace společnosti v 50. letech?, online cvičení k 50. letům na základní škole nám. Míru (střední škole Dr. Zdeňka Nejedlého)
32. hodina Transformace společnosti v 50. letech, práce s HistoryLabem: Proč psali rezoluci?, Co říkají o obraze?, Jak měly děti trávit volný čas?, Politika na náměstí
33. hodina Třetí odboj v 50. letech na příkladu Vrchlabska Co provedli? Vrchlabský proces 1953, Vrchlabský proces 1953, prameny z Archivu bezpečnostních složek, Co provedli? Badatelský list
34. hodina Třetí odboj v 50. letech v republice a v Krkonoších a Podkrkonoší prezentace s fotografií a komiksy (úkol 1 a 2), texty pro práci v hodině (úkol 3), badatelský list
35. hodina Transformace společnosti v 50. letech Kolektivizace a znárodňování v 50. letech
36. a 37. hodina: Transformace společnosti v 50. letech České století. Zabíjení soudruha (1951)
38. hodina: Pražské jaro a okupace ČSSR 1968. Jak vnímali okupaci ČSSR? Československý versus sovětský pohled.
39. hodina: Tzv. normalizace 1968-1989. Jak začne tzv. normalizace?
40. hodina: Jaké byly postoje lidí vůči normalizaci? (orig. metodika projektu Dějepis+)
41. hodina: Jak pracovala Státní bezpečnost v době tzv. normalizace?, rozkaz ministra vnitra k analýze
42. hodina: Disent. Jak jedno setkání ve Vrchlabí změnilo život disidentů?
43. hodina: Proč se rozpadl komunistický režim v Československu?
44. hodina: Co trápilo lidi po Sametové revoluci? (badatelský list), prezentace se zadáním (adaptace metodiky z Dějepis+), herní role demonstrantů (adaptace metodiky z Dějepis+)
45. hodina: Počátky evropské integrace (orig. metodika Dějepis+)
46. hodina: Co ovlivňuje náš pohled na migraci? (HL cvičení), Co připomíná pomník? (HL cvičení)