Dějepis - 7. ročník
Podstatou dějepisu není umět vyjmenovat všechny panovníky a letopočty, ale naučit se kriticky myslet, pracovat se zdroji, utvářet si vlastní názor, zaujímat vlastní postoj, klást otázky a zejména s pomocí všech těchto věcí dokázat aktivně pátrat po minulosti. To všechno nám může pomoci vyznat se lépe i v naší přítomnosti a budoucnosti.
V sedmém ročníku založíme první středověké státy, poznáme život středověkých vesničanů, měšťanů, šlechticů i církve, prozkoumáme příčiny, průběh i důsledky různých konfliktů a skončíme v časech, kdy panovníci získali buď absolutní moc, nechali se trochu omezit ústavou nebo se nad jejich trůnem smrákalo na revoluci.
Není povinností
žáků si tyto materiály tisknout či přepisovat, jsou určené jako určité shrnutí
a opora. Zápis obvykle v hodině neprovádíme, váš sešit je badatelským deníkem
pro psaní poznámek, zakreslování schémat atd. spojených s prací v hodinách
– tu vám žádný zápis a shrnutí nenahradí.
V tomto školním roce budete hodnoceni za práci v hodinách, předem ohlášené písemné práce a za vlastní aktivitu. Vaše známka se bude skládat z plnění tzv. povinných a volitelných výzev.
Povinné výzvy jsou zejména předem ohlášené písemné práce, zpracování badatelského listu v hodině apod. Pokud se ti nějaká povinná výzva nepovede, můžeš si známku nahradit splněním volitelné výzvy (viz níže) navíc.
Volitelné výzvy najdete zde, mají podobu karet ve stylu hry Bang (třeba si i zahrajeme...). Čím více "nábojů", tím náročnější výzva, ale záleží na každém jak se k tomu postaví. Za jedno pololetí si máte povinně vybrat a splnit jednu výzvu (tedy celkem dvě za školní rok), její výběr a konkretizaci tématu vždy konzultuj s učitelem.
Všechny práce v hodinách a volitelné podmínky ověřují jak tzv. kontext (fakta a pojmy), tak také tvé dovednosti a historické myšlení.
Tvé průběžné a výsledné hodnocení je následující: zvládá výborně (1), zvládá (2), zvládá pouze částečně (3), nezvládá (4), chce to začít něco dělat (5).
Na konci vybraných bloků vždy provedeme sebehodnocení s pomocí kterého budeš moc definovat, co v dějepisu ti jde a na čem je ještě dobré zapracovat.
Zde najdete
základní přehledy faktů, s nimiž budeme pracovat v hodinách:
Evropa po zániku Západořímské říše
Vikingové a raně středověké evropské státy
Počátky české státnosti od 9. do 12. st.
Český stát za posledních Přemyslovců
Husitství, Jiří z Poděbrad, Jagellonci
Reformace, protireformace a náboženské války
Povstání českých stavů a třicetiletá válka
Evropské monarchie v 17. a 18. st.
Krkonoše, Podkrkonoší a Vrchlabí ve středověku
Zde najdete badatelské listy a aktivity, s nimiž budeme pracovat v hodinách (bude průběžně aktualizováno během školního roku):
Středověká společnost, trojí lid, vesnice a města, křesťanství
- Moderní mýty o středověku (prezentace se zadáním), zdroje pro práci v hodině (texty), zdroje pro práci v hodině (obrazové prameny)
- Moderní mýty o středověku - bitvy a války. Jak probíhala středověká bitva? (prezentace se zadáním do hodiny), texty o středověkých bitvách (zdroje pro skupiny), filmové ukázky, původní metodika hodiny na RVP.cz
- Jak se žilo na středověkém venkově? pracovní list ze zadáním, prezentace se zdroji, odkaz na hru o středověké vesnici pro mobily a tablety
- Středověká společnost. Pracovní list pro reflexi hry (orig. metodika O. Kovaříková, hravadejeprava.com a Vzájemné učení+)
- Středověká společnost: Trojí lid a lidé na okraji i mimo. Prezentace s obrázky. Texty pro skupinovou práci.
- Vrchlabí ve středověku (gamebook), pracovní list ke gamebooku
- Středověk v Krkonoších: města, vesnice, kláštery, hrady, tvrze (RPG hra), pracovní list k RPG hře
- Proč byla křesťanská církev důležitá pro středověkého člověka? Badatelský list
- Proč se stávali křesťany? Raný středověku Odkaz na interaktivní zdroje, badatelský list
- Evropské státy v raném středověku. Deníkové záznamy pro práci s mapou. Prezentace s odkazy na dějepisné atlasy.
- Příchod Slovanů na naše území. Badatelský list "Praotec Čech včera a dnes: Kdo je tady doma?" (originální metodika J. Karen, VU+)
- Velká Morava. Byla Velká Morava naším prvním státem? (lekce Vzájemné učení+). Badatelský list k vyzvednutí u pana učitele Žalského.
- Velká Morava. Cyril a Metoděj - počítačová hra. Kód a odkaz k vyzvednutí u pana učitele Žalského.
- Velká Morava. Cyril a Metoděj. Proč si připomínáme Cyrila a Metoděje? Prezentace se zdroji a zadáním.
- České knížectví. Jak vznikal český stát? Politika Přemyslovců od 9. do 12. st. aneb hra o trůny, prezentace se zadáním.
- České království. Jaký byl vztah českých panovníků ke Svaté říši římské? Prezentace se zadáním, zdrojové texty.
- Románský a gotický sloh. Příběh katedrály sv. Víta - najdi znaky románského a gotického slohu
Materiály z roku 2023/2024:
Středověká společnost: zadání projektu "Jak vypadala středověká vesnice?"
Středověká společnost: portál BBC "What was life like in medieval society?"
Byzantská říše: texty a obrázky do hodiny
Vikingové a raně středověké evropské státy: badatelský list "Proč podnikali nájezdy?"
Velká Morava: text pro práci v hodině (Fredegarova kronika o Sámově říši)
Velká Morava: text k práci v hodině "Proč chtěli být křesťany?"
Počátky české státnosti od 9. do 12. st.: vznik českého knížectví, prezentace a otázky k textu
Počátky české státnosti od 9. do 12. st.: vznik českého knížectví, text pro práci v hodině
Český stát za posledních Přemyslovců: badatelský list "Proč založili Hostinné?"
Český stát za posledních Přemyslovců: badatelský projekt "Jak žili lidé ve středověkém Hostinném?"
Husitství, Jiří z Poděbrad, Jagellonci: text "důsledky husitských válek"
Husitství v české historii: komiks Husité
Jiří z Poděbrad: badatelský list "Jaký byl Jiří z Poděbrad král?"
Vrchlabí ve středověku (gamebook)
Renesance a humanismus: BL byla renesance změnou?
Renesance a humanismus: zdroje pro práci v hodině s BL "Byla renesance změnou?"
Zámořské objevy: badatelský list "Jaké byly důsledky objevných plaveb?"
Článek z časopisu Časostroj: Život o otroka
Reformace, protireformace a náboženské války: badatelský list "Proč se lidé stávali protestanty?"
BL Jak řešili náboženské spory? Francie v 16. a 17. století
BL Jak souvisí náboženství a politika? Náboženské spory v Nizozemí
BL Jak řešili náboženské problémy v českých zemích?
Třicetiletá válka: rytiny pro práci v hodině
Povstání českých stavů a třicetiletá válka: text a prameny pro práci v hodině
Život v baroku: badatelský list "Jak se změní život poddaných v Krkonoších?"
Život v baroku: text robota a nevolnictví pro práci v hodině
Život v baroku: badatelský list "Proč stavěli mariánský sloup v Hostinném?"
BL Jak vládli absolutisté? Vláda Ludvíka XIV. ve Francii, 1643-1715
BL Proč většina Britů stále nechce republiku. Snaha o absolutismus v Anglii.
BL Jak fungoval absolutismus v českých zemích (Habsburské monarchii)