Dějepis - 7. ročník

Podstatou dějepisu není umět vyjmenovat všechny panovníky a letopočty, ale naučit se kriticky myslet, pracovat se zdroji, utvářet si vlastní názor, zaujímat vlastní postoj, klást otázky a zejména s pomocí všech těchto věcí dokázat aktivně pátrat po minulosti. To všechno nám může pomoci vyznat se lépe i v naší přítomnosti a budoucnosti. 

V sedmém ročníku založíme první středověké státy, poznáme život středověkých vesničanů, měšťanů, šlechticů i církve, prozkoumáme příčiny, průběh i důsledky různých konfliktů a skončíme v časech, kdy panovníci získali buď absolutní moc, nechali se trochu omezit ústavou nebo se nad jejich trůnem smrákalo na revoluci.  

Není povinností žáků si tyto materiály tisknout či přepisovat, jsou určené jako určité shrnutí a opora. Zápis obvykle v hodině neprovádíme, váš sešit je badatelským deníkem pro psaní poznámek, zakreslování schémat atd. spojených s prací v hodinách – tu vám žádný zápis a shrnutí nenahradí.


V tomto školním roce budete hodnoceni za práci v hodinách, předem ohlášené písemné práce a za vlastní aktivitu. Vaše známka se bude skládat z plnění tzv. povinných a volitelných výzev.


Povinné výzvy jsou zejména předem ohlášené písemné práce, zpracování badatelského listu v hodině apod. Pokud se ti nějaká povinná výzva nepovede, můžeš si známku nahradit splněním volitelné výzvy (viz níže) navíc.


Volitelné výzvy najdete zde, mají podobu karet ve stylu hry Bang (třeba si i zahrajeme...). Čím více "nábojů", tím náročnější výzva, ale záleží na každém jak se k tomu postaví. Za jedno pololetí si máte povinně vybrat a splnit jednu výzvu (tedy celkem dvě za školní rok), její výběr a konkretizaci tématu vždy konzultuj s učitelem


Všechny práce v hodinách a volitelné podmínky ověřují jak tzv. kontext (fakta a pojmy), tak také tvé dovednosti a historické myšlení.


Tvé průběžné a výsledné hodnocení je následující: zvládá výborně (1), zvládá (2), zvládá pouze částečně (3), nezvládá (4), chce to začít něco dělat (5).


Na konci vybraných bloků vždy provedeme sebehodnocení s pomocí kterého budeš moc definovat, co v dějepisu ti jde a na čem je ještě dobré zapracovat.


Zde najdete základní přehledy faktů, s nimiž budeme pracovat v hodinách:

Středověká společnost

Evropa po zániku Západořímské říše

Franská říše

Svatá říše římská

Byzantská říše

Vikingové a raně středověké evropské státy

Velká Morava

Počátky české státnosti od 9. do 12. st.

Český stát za posledních Přemyslovců

Český stát za Lucemburků

Husitství, Jiří z Poděbrad, Jagellonci

Habsburskové na českém trůnu

Renesance a humanismus

Zámořské objevy

Reformace, protireformace a náboženské války

Povstání českých stavů a třicetiletá válka

Život v baroku

Evropské monarchie v 17. a 18. st.

Krkonoše, Podkrkonoší a Vrchlabí ve středověku


Zde najdete badatelské listy a aktivity, s nimiž budeme pracovat v hodinách (bude průběžně aktualizováno během školního roku):

Středověká společnost




Materiály z roku 2023/2024:

Středověká společnost: zadání projektu "Jak vypadala středověká vesnice?"

Středověká společnost: badatelský list "Proč byla křesťanská církev důležitá pro středověkého člověka?"

Středověká společnost: portál BBC "What was life like in medieval society?"

Evropa po zániku Západořímské říše: pracovní list porovnání života v Římské říši a v raném středověku

Byzantská říše: texty a obrázky do hodiny

Vikingové a raně středověké evropské státy: badatelský list "Proč podnikali nájezdy?"

Velká Morava: text pro práci v hodině (Fredegarova kronika o Sámově říši)

Velká Morava: text k práci v hodině "Proč chtěli být křesťany?"

Počátky české státnosti od 9. do 12. st.: vznik českého knížectví, prezentace a otázky k textu

Počátky české státnosti od 9. do 12. st.: vznik českého knížectví, text pro práci v hodině

Počátky české státnosti od 9. do 12. st.: prezentace a texty ke krizi českého státu v 11. st. (příběh Jaromíra)

Český stát za posledních Přemyslovců: badatelský list "Proč založili Hostinné?"

Český stát za posledních Přemyslovců: badatelský projekt "Jak žili lidé ve středověkém Hostinném?"

Husitství, Jiří z Poděbrad, Jagellonci: text "důsledky husitských válek"

Husitství v české historii: komiks Husité 

Jiří z Poděbrad: komiks

Jiří z Poděbrad: badatelský list "Jaký byl Jiří z Poděbrad král?"

Vrchlabí ve středověku (gamebook)

Renesance a humanismus: BL byla renesance změnou?

Renesance a humanismus: zdroje pro práci v hodině s BL "Byla renesance změnou?"

Zámořské objevy: badatelský list "Jaké byly důsledky objevných plaveb?"

Zámořské objevy: život otroků

Článek z časopisu Časostroj: Život o otroka

Reformace, protireformace a náboženské války: badatelský list "Proč se lidé stávali protestanty?"

BL Jak řešili náboženské spory? Francie v 16. a 17. století

BL Jak souvisí náboženství a politika? Náboženské spory v Nizozemí

BL Jak řešili náboženské problémy v českých zemích?

Třicetiletá válka: rytiny pro práci v hodině

Povstání českých stavů a třicetiletá válka: text a prameny pro práci v hodině

Povstání českých stavů a třicetiletá válka: badatelský list "Jak se změní život v Hostinném s příchodem vojsk?"

Život v baroku: badatelský list "Jak se změní život poddaných v Krkonoších?"

Život v baroku: text robota a nevolnictví pro práci v hodině

Život v baroku: badatelský list "Proč stavěli mariánský sloup v Hostinném?"

BL Jak vládli absolutisté? Vláda Ludvíka XIV. ve Francii, 1643-1715

BL Proč většina Britů stále nechce republiku. Snaha o absolutismus v Anglii.

BL Jak fungoval absolutismus v českých zemích (Habsburské monarchii)

Populární příspěvky z tohoto blogu

Volitelné výzvy z dějepisu ve školním roce 2024/2025

Workshop pro učitele: Dějepisné bádání s pomocí digitálních nástrojů

Vrchlabí nepráská (?)