Dějepis - 8. ročník
Dějepis VIII.
Není povinností žáků si tyto materiály tisknout či přepisovat, jsou určené jako určité shrnutí a opora. Zápis obvykle v hodině neprovádíme, váš sešit je badatelským deníkem pro psaní potřebných poznámek, do folie si budete zakládat badatelské listy. Sešit a sbírka listů ve folii tvoří vaše portfolio.
Podmínky absolvování dějepisu v roce 2025/2026
1.Portfolio
vedené poctivě a přehledně (sešit + folie s kompletním počtem badatelských listů a materiálů z hodin).
2.Pololetní projekt
zpracování podle zadání ve vymezených hodinách ve škole (dobrovolně je možné pokračovat i doma – dle domluvy ve skupině),
hodnocen bude podle předem daných kritérií zadaných vždy před zahájením práce na projektu, obecně půjde o:
kvalita výsledku,
reflexe práce na projektu (návrh zlepšení, popis toho, co vám šlo),
výsledky projektu budou prezentovány před třídou nebo před vyučujícím.
3.Testy
správně a včas zpracované.
aktivní zapojení se do individuální i skupinové práce
průběžná příprava na výuku
Zde najdete základní přehledy faktů, s nimiž budeme pracovat v hodinách:
Reformace, protireformace a náboženské války
Povstání českých stavů a třicetiletá válka
Evropské monarchie v 17. a 18. st.
Národní hnutí v Evropě a Jižní Americe v 19. st.
Válka 1866 a vznik Rakouska-Uherska
Habsburská monarchie v 19. st.
První Československá republika
Rozpad první republiky a druhá republika 1938-1939
Krkonoše, Podkrkonoší a Vrchlabí v novověku
Zde najdete badatelské listy a aktivity, s nimiž budeme pracovat v hodinách (bude aktualizováno průběžně během školního roku):
Revoluce 18. a 19. st.
- Americká válka za nezávislost. Příčiny, průběh, důsledky, rozbor pramene.
- Velká francouzská revoluce. Příčiny, průběh, důsledky, rozbor pramene. Napoleonské války.
- Evropa, nacionalismus a národy, 19. st.
Průmyslová revoluce
- Průmyslová revoluce. Jaká byla pozitiva a negativa průmyslové revoluce? (originál M. Myška)
Archiv materiálů ze školního roku 2024/2025:
Úvod do dějepisu
- Můžeme zcela poznat minulost a co k jejímu poznávání potřebujeme? Rvačka ve školní jídelně (s ohledem na autorská práva je list k dispozici u pana učitele, pro další vyučující je k dispozici při zapojení se do komunity Vzájemné učení+)
- Jak vzniká historie a co jsou to historické prameny? prezentace se zdroji (vytvořeno na základě metodiky J. Karena z projektu VU+), badatelský list
Třicetiletá válka, příčiny a důsledky, průběh
- Třicetiletá válka: rytiny pro práci v hodině a badatelský list "Proč bylo působení vojska ve třicetileté válce tolik decimující pro civilní obyvatelstvo?"
- Badatelský list "Proč začala třicetiletá válka?"
- Jak třicetiletá válka ovlivnila život a dílo Jana Amose Komenského? Zadání a odkazy pro práci v hodině
- Proč zabili Valdštejna? Badatelský list (orig. metodika Starší dějiny moderně a Vzájemné učení+), Proč zabili Valdštejna? Prezentace
- Jaké byly důsledky třicetileté války? Gamebook o třicetileté válce v Krkonoších a Podkrkonoší. Vypište na základě gamebooku důsledky třicetileté války pro protestantské šlechtice, katolické šlechtice a poddané. Pozor - stejně jako v životě nemáte možnost se po učinění osudové volby vrátit zpět...
Život po třicetileté válce, baroko a absolutismus
- Dokument ČT "Barokní srdce Evropy: Barokní šálení" (26 min.)
- Absolutismus. Jak vládli absolutisté? Ludvík XIV. ve Francii
- Absolutismus. Jak se projevoval absolutismus v Českých zemích? RPG hra.
- Obléhání Vídně, práce s dokumentem. Pracovní listx
- Marie Terezie a Josef II., historický kontext vlády, pracovní list
- Osvícenský absolutismus. osvícenský absolutismus Marie Terezie (dle A. Sedlmaiera)
- Osvícenství. BL "Co dalo a vzalo osvícenství?" (dle J. K. Černého), zdroje pro lekci "Co dalo a vzalo osvícenství" (dle J. K. Černého)
- Osvícenství versus dobová mentalita na příkladu čarodějnictví. zdrojové texty pro hodinu "Proč pronásledovali čarodějnice?" (dle R. Göttlichera), zdrojová prezentace a otázky pro hodinu "Proč pronásledovali čarodějnice?" (dle R. Göttlichera)
Revoluce v 18. a 19. st.
- Americká válka za nezávislost. rolové karty pro hru "Proč chtěli nezávislost? Americká válka za nezávislost" a prezentace pro lekci "Proč chtěli nezávislost? Americká válka za nezávislost"
- Velká francouzská revoluce. Příčiny Velké francouzské revoluce (upravená metodika J. Karena)
- Velká francouzská revoluce. Jaký byl rozdíl mezi ideály revoluce a praxí?, prezentace
- Velká francouzská revoluce. Zničil nebo zachránil Napoleon ideály francouzské revoluce? (upravená hodina dle O. Kovaříkové), prezentace se zdroji a zadáním
- Evropa 1815-1848. Evropa po Vídeňském kongresu po revoluční rok 1848.
Průmyslová revoluce
- Průmyslová revoluce. Jaká byla pozitiva a negativa průmyslové revoluce? (originál M. Myška)
- Průmyslová revoluce. prezentace se zdroji "Jak průmyslová revoluce změnila Vrchlabí?", badatelský list "Jak průmyslová revoluce změnila Vrchlabí?", mapa Vrchlabí 1850 (zdroj Krkonošské muzeum ve Vrchlabí.
- Průmyslová revoluce. Jak člověk změnil krajinu Krkonoš v 19. a 20. st.?
- Sociální a politické dopady průmyslové revoluce. badatelský list "Jaká řešení nabízeli pro zlepšení situace dělníků?", bingo tabulka a herní role
- Sociální a politické dopady průmyslové revoluce. badatelský list "Jak se dívali na stávku dělníků?", HistoryLabové cvičení "Jak ukázali továrníka?
- Sociální a politické dopady průmyslové revoluce. Jak protestovali dělníci ve Vrchlabí?
Národní hnutí
- České národní hnutí (národní obrození v 19. st.): hra Zachraň český národ (národní obrození, od O. Kovaříkové)
- Národní hnutí v Rakousku-Uhersku. Národní hnutí v Rakousku-Uhersku 19. st. (Proč vznikaly národy?)
- Česko-německé vztahy v Rakousku-Uhersku. Odkaz na gamebook na vyžádání u pana učitele.
- České národní hnutí. Jak se žilo Čechům a Němcům ve Vrchlabí za Rakouska-Uherska? (1867-1918), online hledačka, Jak se žilo Čechům a Němcům ve Vrchlabí za Rakouska-Uherska? (1867-1918), průvodní list k online hledačce
- Příčiny kolonialismu a imperialismu. Jak vnímali kolonie?
- Příčiny a důsledky kolonialismus a imperialismu. Jak byla kolonizována Asie? (hra na císaře Číny)
- Příčiny a důsledky kolonialismu a imperialismu. Proč začal vadit Leopold II. Belgický? (zdroje pro práci v hodině), Proč jim začal vadit Leopold II. Belgický? (prezentace se zadáním)
- Je kolonialismus český problém? pracovní list, herní karty
- Ženská práva. Jak nahlíželi/y na ženu? (originál O. Kovaříková), prezentace se zdroji (originál O. Kovařiková)
- Ženská práva. Proč začaly bojovat o svá práva? (originál O. Kovaříková), prezentace se zdroji (originál O. Kovaříková)
- Ženská práva. Jak ženy získaly svá práva? (originál O. Kovaříková), prezentace se zdroji (originál O. Kovaříková)
- Příčiny první světové války (probráno před exkurzí do Armádního muzea v Praze). Proč začala Velká válka? Příčiny první světové války 1914-1918.
- Důsledky první světové války. Zneužití vědy a techniky. Proč byla první světová válka (neočekávaný) masakr?
Materiály z roku 2023/2024:
1. hodina: sebehodnotící tabulka pro 1. pololetí
2. hodina: Rvačka ve školní jídelně (s ohledem na autorská práva je list k dispozici u pana učitele, pro další vyučující je k dispozici při zapojení se do komunity Vzájemné učení+)
3. hodina: Třicetiletá válka: rytiny pro práci v hodině a badatelský list "Proč bylo působení vojska ve třicetileté válce tolik decimující pro civilní obyvatelstvo?"
4. hodina: Důsledky třicetileté války: badatelský list a Důsledky třicetileté války (prezentace pro práci v hodině)
5. hodina: BL Jak vládli absolutisté? Vláda Ludvíka XIV. ve Francii, 1643-1715
6. hodina: BL Proč většina Britů stále nechce republiku. Snaha o absolutismus v Anglii.
7. hodina: osvícenský absolutismus Marie Terezie (dle A. Sedlmaiera)
8. hodina: BL "Co dalo a vzalo osvícenství?" (dle J. K. Černého), zdroje pro lekci "Co dalo a vzalo osvícenství" (dle J. K. Černého)
9. hodina: zdrojové texty pro hodinu "Proč pronásledovali čarodějnice?" (dle R. Göttlichera), zdrojová prezentace a otázky pro hodinu "Proč pronásledovali čarodějnice?" (dle R. Göttlichera)
10. hodina: rolové karty pro hru "Proč chtěli nezávislost? Americká válka za nezávislost" a prezentace pro lekci "Proč chtěli nezávislost? Americká válka za nezávislost"
11. hodina: velká francouzská revoluce, prezentace pro rolovou hru, herní role, text Deklarace práv člověka a občana
12. hodina: HL online cvičení "Jak zobrazili příčinu revoluce?", video "20. 1. 1793 Den, kdy byl popraven Ludvík XVI.",
13. hodina: Zničil nebo zachránil Napoleon ideály francouzské revoluce? (upravená hodina dle O. Kovaříkové), pracovní list, prezentace se zdroji a otázkami, časová osa
14. hodina: Jaká byla Evropa po Napoleonovi? badatelský list, prezentace se zdroji
15. hodina: pozitiva a negativa průmyslové revoluce (originál M. Myška)
16. hodina: HL cvičení "Co umožnil fonograf?", přehled českých vynálezů a vynálezců, zadání práce do hodiny
17. hodina: Brložní ulice, hra k životu dělníků v 19. st.
18. hodina: badatelský list "Jak se dívali na stávku dělníků?", HistoryLabové cvičení "Jak ukázali továrníka?"
19. hodina: badatelský list "Jaká řešení nabízeli pro zlepšení situace dělníků?", bingo tabulka a herní role
20. hodina: prezentace se zdroji "Jak průmyslová revoluce změnila Vrchlabí?", badatelský list "Jak průmyslová revoluce změnila Vrchlabí?", mapa Vrchlabí 1850 (zdroj Krkonošské muzeum ve Vrchlabí)
21. hodina: zadání pro práci v Krkonošském muzeu: "Jak průmyslová revoluce změnila Krkonoše?"
22. hodina: hra Zachraň český národ (národní obrození, od O. Kovaříkové)
23. hodina: národní hnutí v Evropě 19. st. (Proč vznikaly národy), národní hnutí v Evropě (prezentace se zdroji)
24. hodina: Jak se žilo Čechům a Němcům ve Vrchlabí za Rakouska-Uherska? (1867-1918), online hledačka, Jak se žilo Čechům a Němcům ve Vrchlabí za Rakouska-Uherska? (1867-1918), průvodní list k online hledačce
25. hodina: České národní hnutí v 19. st. Proč Češi tak dlouho věřili rukopisům? (originál od J. Karena)
26. hodina: Jak vznikne Německo? Příklad vzniku moderního státu v 19. st.
27. hodina: Občanská válka v USA. Příklad krvavého vzniku moderního státu v 19. st.
28. hodina: Občanská válka v USA. HL (testovací verze) cvičení -Jak vyfotografovali generála Granta?, Slavné dny, konec občanské války v USA, Slavné dny, atentát na Lincolna
29. hodina: životní podmínky otroků a fungování otrokářství (překlady fr. učebnice pro SDM), 12 let v řetězech, scéna z obchodu s otroky
30. hodina: Jak fungoval obchod s otroky?
31. hodina: Kolonialismus. Jak vnímali kolonie?
32. hodina: Kolonialismus. Proč začal vadit Leopold II. Belgický? (zdroje pro práci v hodině), Proč jim začal vadit Leopold II. Belgický? (prezentace se zadáním)
33. hodina: Kolonialismus. Měl by být zakázán Tintin?, Měl by být zakázán Tintin? (badatelský list), Měl by být zakázán Tintin? Zdroje pro skupiny (Tintin v Kongu)
34. hodina: Kolonialismus. Je kolonialismus český problém? Zdroje pro práci v hodině (orig. metodika J. Najbert, Přírodní škola), Je kolonialismus také český problém? Badatelský list (orig. metodika J. Najbert, Přírodní škola)
35. hodina: Kolonialismus, HistoryLabová cvičení: Co byla Wild West Show?, Jak vyobrazili své vítězství u Omdurmánu?, interaktivní mapa kolonií ve světě
36. hodina: Kolonialismus. Jak byla kolonizována Asie? (hra na císaře Číny)
37. hodina: Ženská práva. Jak nahlíželi/y na ženu? (originál O. Kovaříková), prezentace se zdroji (originál O. Kovařiková)
38. hodina: Ženská práva. Proč začaly bojovat o svá práva? (originál O. Kovaříková), prezentace se zdroji (originál O. Kovaříková)
39. hodina: Ženská práva. Jak ženy získaly svá práva? (originál O. Kovaříková), prezentace se zdroji (originál O. Kovaříková)
40. hodina: Jaký byl život v Krkonoších v 19. a na počátku 20. st.?
41. hodina: Jak člověk změnil krajinu Krkonoš v 19. a na počátku 20. st.? (gamebook)
42. hodina: Panteon Krkonoš. Výsledná práce 8.C
43. hodina: První světová válka. BL Proč šli do války?, zdroje pro práci v hodině (lekce Proč šli do války?)
44. hodina: První světová válka. Jak válka změnila život civilistů v zázemí? Badatelský list
45. hodina: První světová válka. Proč Češi a Slováci vstupovali do československých legií? Badatelský list
46. hodina: První světová válka. Jaký je význam bitvy u Zborova? Badatelský list
47. hodina: První světová válka. Co dělali Maffiáni (první československý odboj). Badatelský list
48. hodina: První světová válka. Čeho chtěli být součástí po válce? Badatelský list
49. hodina: První světová válka. Jak vznikl Sovětský svaz? Bolševická revoluce 1917
50. hodina: První světová válka, důsledky. „Soužití Čechů a Němců ve Vrchlabí za první republiky, 1918-1938“