Dějepis - 8. ročník

Dějepis VIII.

Podstatou dějepisu není umět vyjmenovat všechny panovníky a letopočty, ale naučit se historicky myslet, pracovat se zdroji, utvářet si vlastní názor, zaujímat vlastní postoj, klást otázky a zejména s pomocí všech těchto věcí dokázat aktivně pátrat po minulosti. To všechno nám může pomoci vyznat se lépe i v naší přítomnosti a budoucnosti. 

V osmém ročníku prozkoumáme po třicetileté válce mnoho významných revolucí: americkou, francouzskou, průmyslovou a celou řadu nacionálních. Zjistíme, že teprve tehdy vznikly státy, které dnes považujeme za samozřejmé. Probádáme zákopy, techniku i zázemí první světové války a dojdeme až do těžkých dnů, kdy se schylovalo k té druhé. 

Není povinností žáků si tyto materiály tisknout či přepisovat, jsou určené jako určité shrnutí a opora. Zápis obvykle v hodině neprovádíme, váš sešit je badatelským deníkem pro psaní potřebných poznámek, do folie si budete zakládat badatelské listy. Sešit a sbírka listů ve folii tvoří vaše portfolio. 

Podmínky absolvování dějepisu v roce 2025/2026

1.Portfolio

  • vedené poctivě a přehledně (sešit + folie s kompletním počtem badatelských listů a materiálů z hodin).

2.Pololetní projekt

  • zpracování podle zadání ve vymezených hodinách ve škole (dobrovolně je možné pokračovat i doma – dle domluvy ve skupině),

  • hodnocen bude podle předem daných kritérií zadaných vždy před zahájením práce na projektu, obecně půjde o:

    • kvalita výsledku,

    • reflexe práce na projektu (návrh zlepšení, popis toho, co vám šlo),

  • výsledky projektu budou prezentovány před třídou nebo před vyučujícím.

3.Testy

  • správně a včas zpracované.

4.Aktivní práce v hodinách
  • aktivní zapojení se do individuální i skupinové práce

  • průběžná příprava na výuku


Zde najdete základní přehledy faktů, s nimiž budeme pracovat v hodinách:

Reformace, protireformace a náboženské války

Povstání českých stavů a třicetiletá válka

Život v baroku

Evropské monarchie v 17. a 18. st.

Americká válka za nezávislost

Velká francouzská revoluce

Napoleonské války

Národní hnutí v Evropě a Jižní Americe v 19. st.

Sjednocení Itálie a Německa

Válka 1866 a vznik Rakouska-Uherska

Průmyslová revoluce

Habsburská monarchie v 19. st.

Kolonialismus a jeho důsledky

První světová válka

Svět po první světové válce

První Československá republika

Meziválečné totalitní režimy

Rozpad první republiky a druhá republika 1938-1939

Krkonoše, Podkrkonoší a Vrchlabí v novověku


Zde najdete badatelské listy a aktivity, s nimiž budeme pracovat v hodinách (bude aktualizováno průběžně během školního roku):

Revoluce 18. a 19. st.

Průmyslová revoluce





Archiv materiálů ze školního roku 2024/2025: 

Úvod do dějepisu

Třicetiletá válka, příčiny a důsledky, průběh

Život po třicetileté válce, baroko a absolutismus 

Osvícenský absolutismus, Marie Terezie a Josef II.

Revoluce v 18. a 19. st. 

Průmyslová revoluce

Národní hnutí

Kolonialismus a imperialismus

Ženská práva



Materiály z roku 2023/2024:

1. hodina: sebehodnotící tabulka pro 1. pololetí

2. hodina: Rvačka ve školní jídelně (s ohledem na autorská práva je list k dispozici u pana učitele, pro další vyučující je k dispozici při zapojení se do komunity Vzájemné učení+)

3. hodina: Třicetiletá válka: rytiny pro práci v hodině a badatelský list "Proč bylo působení vojska ve třicetileté válce tolik decimující pro civilní obyvatelstvo?"

4. hodina: Důsledky třicetileté války: badatelský list a Důsledky třicetileté války (prezentace pro práci v hodině)

5. hodina: BL Jak vládli absolutisté? Vláda Ludvíka XIV. ve Francii, 1643-1715

6. hodina: BL Proč většina Britů stále nechce republiku. Snaha o absolutismus v Anglii.

7. hodina: osvícenský absolutismus Marie Terezie (dle A. Sedlmaiera)

8. hodina: BL "Co dalo a vzalo osvícenství?" (dle J. K. Černého)zdroje pro lekci "Co dalo a vzalo osvícenství" (dle J. K. Černého)

9. hodina: zdrojové texty pro hodinu "Proč pronásledovali čarodějnice?" (dle R. Göttlichera)zdrojová prezentace a otázky pro hodinu "Proč pronásledovali čarodějnice?" (dle R. Göttlichera)

10. hodina: rolové karty pro hru "Proč chtěli nezávislost? Americká válka za nezávislost" a prezentace pro lekci "Proč chtěli nezávislost? Americká válka za nezávislost"

11. hodina: velká francouzská revoluce, prezentace pro rolovou hruherní roletext Deklarace práv člověka a občana 

12. hodina: HL online cvičení "Jak zobrazili příčinu revoluce?"video "20. 1. 1793 Den, kdy byl popraven Ludvík XVI."

13. hodina: Zničil nebo zachránil Napoleon ideály francouzské revoluce? (upravená hodina dle O. Kovaříkové), pracovní listprezentace se zdroji a otázkamičasová osa

14. hodina: Jaká byla Evropa po Napoleonovi? badatelský listprezentace se zdroji

15. hodina: pozitiva a negativa průmyslové revoluce (originál M. Myška)

16. hodina: HL cvičení "Co umožnil fonograf?"přehled českých vynálezů a vynálezcůzadání práce do hodiny

17. hodina: Brložní ulice, hra k životu dělníků v 19. st.

18. hodina: badatelský list "Jak se dívali na stávku dělníků?"HistoryLabové cvičení "Jak ukázali továrníka?"

19. hodina: badatelský list "Jaká řešení nabízeli pro zlepšení situace dělníků?"bingo tabulka a herní role

20. hodina: prezentace se zdroji "Jak průmyslová revoluce změnila Vrchlabí?"badatelský list "Jak průmyslová revoluce změnila Vrchlabí?"mapa Vrchlabí 1850 (zdroj Krkonošské muzeum ve Vrchlabí)

21. hodina: zadání pro práci v Krkonošském muzeu: "Jak průmyslová revoluce změnila Krkonoše?"

22. hodina: hra Zachraň český národ (národní obrození, od O. Kovaříkové)

23. hodina: národní hnutí v Evropě 19. st. (Proč vznikaly národy)národní hnutí v Evropě (prezentace se zdroji)

24. hodina: Jak se žilo Čechům a Němcům ve Vrchlabí za Rakouska-Uherska? (1867-1918), online hledačkaJak se žilo Čechům a Němcům ve Vrchlabí za Rakouska-Uherska? (1867-1918), průvodní list k online hledačce

25. hodina: České národní hnutí v 19. st. Proč Češi tak dlouho věřili rukopisům? (originál od J. Karena)

26. hodina: Jak vznikne Německo? Příklad vzniku moderního státu v 19. st.

27. hodina: Občanská válka v USA. Příklad krvavého vzniku moderního státu v 19. st.

28. hodina: Občanská válka v USA. HL (testovací verze) cvičení -Jak vyfotografovali generála Granta?Slavné dny, konec občanské války v USASlavné dny, atentát na Lincolna

29. hodina: životní podmínky otroků a fungování otrokářství (překlady fr. učebnice pro SDM)12 let v řetězech, scéna z obchodu s otroky

30. hodina: Jak fungoval obchod s otroky?

31. hodina: Kolonialismus. Jak vnímali kolonie?

32. hodina: Kolonialismus. Proč začal vadit Leopold II. Belgický? (zdroje pro práci v hodině)Proč jim začal vadit Leopold II. Belgický? (prezentace se zadáním)

33. hodina: Kolonialismus. Měl by být zakázán Tintin?Měl by být zakázán Tintin? (badatelský list)Měl by být zakázán Tintin? Zdroje pro skupiny (Tintin v Kongu)

34. hodina: Kolonialismus. Je kolonialismus český problém? Zdroje pro práci v hodině (orig. metodika J. Najbert, Přírodní škola)Je kolonialismus také český problém? Badatelský list (orig. metodika J. Najbert, Přírodní škola)

35. hodina: Kolonialismus, HistoryLabová cvičení: Co byla Wild West Show?Jak vyobrazili své vítězství u Omdurmánu?interaktivní mapa kolonií ve světě

36. hodina: Kolonialismus. Jak byla kolonizována Asie? (hra na císaře Číny)

37. hodina: Ženská práva. Jak nahlíželi/y na ženu? (originál O. Kovaříková)prezentace se zdroji (originál O. Kovařiková)

38. hodina: Ženská práva. Proč začaly bojovat o svá práva? (originál O. Kovaříková)prezentace se zdroji (originál O. Kovaříková)

39. hodina: Ženská práva. Jak ženy získaly svá práva? (originál O. Kovaříková)prezentace se zdroji (originál O. Kovaříková)

40. hodina: Jaký byl život v Krkonoších v 19. a na počátku 20. st.? 

41. hodina: Jak člověk změnil krajinu Krkonoš v 19. a na počátku 20. st.? (gamebook)

42. hodina: Panteon Krkonoš. Výsledná práce 8.C

43. hodina: První světová válka. BL Proč šli do války?zdroje pro práci v hodině (lekce Proč šli do války?)

44. hodina: První světová válka. Jak válka změnila život civilistů v zázemí? Badatelský list

45. hodina: První světová válka. Proč Češi a Slováci vstupovali do československých legií? Badatelský list

46. hodina: První světová válka. Jaký je význam bitvy u Zborova? Badatelský list

47. hodina: První světová válka. Co dělali Maffiáni (první československý odboj). Badatelský list

48. hodina: První světová válka. Čeho chtěli být součástí po válce? Badatelský list

49. hodina: První světová válka. Jak vznikl Sovětský svaz? Bolševická revoluce 1917

50. hodina: První světová válka, důsledky. „Soužití Čechů a Němců ve Vrchlabí za první republiky, 1918-1938“





Populární příspěvky z tohoto blogu

Volitelné výzvy z dějepisu ve školním roce 2024/2025

Volitelné výzvy z dějepisu ve školním roce 2024/2025

Zachraňte Vánoce!