Dějepis - 8. ročník
Podstatou dějepisu není umět vyjmenovat všechny panovníky a letopočty, ale naučit se historicky myslet, pracovat se zdroji, utvářet si vlastní názor, zaujímat vlastní postoj, klást otázky a zejména s pomocí všech těchto věcí dokázat aktivně pátrat po minulosti. To všechno nám může pomoci vyznat se lépe i v naší přítomnosti a budoucnosti.
V osmém ročníku prozkoumáme po třicetileté válce mnoho významných revolucí: americkou, francouzskou, průmyslovou a celou řadu nacionálních. Zjistíme, že teprve tehdy vznikly státy, které dnes považujeme za samozřejmé. Probádáme zákopy, techniku i zázemí první světové války a dojdeme až do těžkých dnů, kdy se schylovalo k té druhé.
V tomto školním roce budete hodnoceni za práci v hodinách, předem ohlášené písemné práce a za vlastní aktivitu. Vaše známka se bude skládat z plnění tzv. povinných a volitelných výzev.
Povinné výzvy jsou zejména předem ohlášené písemné práce, zpracování badatelského listu v hodině apod. Pokud se ti nějaká povinná výzva nepovede, můžeš si známku nahradit splněním volitelné výzvy (viz níže) navíc.
Volitelné výzvy najdete zde, mají podobu karet ve stylu hry Bang (třeba si i zahrajeme...). Čím více "nábojů", tím náročnější výzva, ale záleží na každém jak se k tomu postaví. Za jedno pololetí si máte povinně vybrat a splnit jednu výzvu (tedy celkem dvě za školní rok), její výběr a konkretizaci tématu vždy konzultuj s učitelem.
Všechny práce v hodinách a volitelné podmínky ověřují jak tzv. kontext (fakta a pojmy), tak také tvé dovednosti a historické myšlení.
Tvé průběžné a výsledné hodnocení je následující: zvládá výborně (1), zvládá (2), zvládá pouze částečně (3), nezvládá (4), chce to začít něco dělat (5).
Na konci vybraných bloků vždy provedeme sebehodnocení s pomocí kterého budeš moc definovat, co v dějepisu ti jde a na čem je ještě dobré zapracovat.
Zde najdete základní přehledy faktů, s nimiž budeme pracovat v hodinách:
Reformace, protireformace a náboženské války
Povstání českých stavů a třicetiletá válka
Evropské monarchie v 17. a 18. st.
Národní hnutí v Evropě a Jižní Americe v 19. st.
Válka 1866 a vznik Rakouska-Uherska
Habsburská monarchie v 19. st.
První Československá republika
Rozpad první republiky a druhá republika 1938-1939
Krkonoše, Podkrkonoší a Vrchlabí v novověku
Zde najdete badatelské listy a aktivity, s nimiž budeme pracovat v hodinách (bude aktualizováno průběžně během školního roku):
Úvod do dějepisu
- Můžeme zcela poznat minulost a co k jejímu poznávání potřebujeme? Rvačka v jídelně. komiks pro rvačku v jídelně (úvod do dějepisu)
- Jak vzniká historie a co jsou to historické prameny? prezentace se zdroji (vytvořeno na základě metodiky J. Karena z projektu VU+), badatelský list
Třicetiletá válka, příčiny a důsledky, průběh
- Třicetiletá válka: rytiny pro práci v hodině a badatelský list "Proč bylo působení vojska ve třicetileté válce tolik decimující pro civilní obyvatelstvo?"
- Badatelský list "Proč začala třicetiletá válka?"
- Jak třicetiletá válka ovlivnila život a dílo Jana Amose Komenského? Zadání a odkazy pro práci v hodině
- Proč zabili Valdštejna? Badatelský list (orig. metodika Starší dějiny moderně a Vzájemné učení+), Proč zabili Valdštejna? Prezentace
- Jaké byly důsledky třicetileté války? Gamebook o třicetileté válce v Krkonoších a Podkrkonoší. Vypište na základě gamebooku důsledky třicetileté války pro protestantské šlechtice, katolické šlechtice a poddané. Pozor - stejně jako v životě nemáte možnost se po učinění osudové volby vrátit zpět...
Život po třicetileté válce, baroko a absolutismus
- Dokument ČT "Barokní srdce Evropy: Barokní šálení" (26 min.)
- Absolutismus. Jak vládli absolutisté? Ludvík XIV. ve Francii
- Absolutismus. Jak se projevoval absolutismus v Českých zemích? RPG hra.
- Obléhání Vídně, práce s dokumentem. Pracovní listx
- Marie Terezie a Josef II., historický kontext vlády, pracovní list
- Osvícenský absolutismus. osvícenský absolutismus Marie Terezie (dle A. Sedlmaiera)
- Osvícenství. BL "Co dalo a vzalo osvícenství?" (dle J. K. Černého), zdroje pro lekci "Co dalo a vzalo osvícenství" (dle J. K. Černého)
- Osvícenství versus dobová mentalita na příkladu čarodějnictví. zdrojové texty pro hodinu "Proč pronásledovali čarodějnice?" (dle R. Göttlichera), zdrojová prezentace a otázky pro hodinu "Proč pronásledovali čarodějnice?" (dle R. Göttlichera)
Revoluce v 18. a 19. st.
- Americká válka za nezávislost. rolové karty pro hru "Proč chtěli nezávislost? Americká válka za nezávislost" a prezentace pro lekci "Proč chtěli nezávislost? Americká válka za nezávislost"
- Velká francouzská revoluce. Příčiny Velké francouzské revoluce (upravená metodika J. Karena)
- Velká francouzská revoluce. Jaký byl rozdíl mezi ideály revoluce a praxí?, prezentace
- Velká francouzská revoluce. Zničil nebo zachránil Napoleon ideály francouzské revoluce? (upravená hodina dle O. Kovaříkové), prezentace se zdroji a zadáním
- Evropa 1815-1848. Evropa po Vídeňském kongresu po revoluční rok 1848.
Průmyslová revoluce
- Průmyslová revoluce. Jaká byla pozitiva a negativa průmyslové revoluce? (originál M. Myška)
- Průmyslová revoluce. prezentace se zdroji "Jak průmyslová revoluce změnila Vrchlabí?", badatelský list "Jak průmyslová revoluce změnila Vrchlabí?", mapa Vrchlabí 1850 (zdroj Krkonošské muzeum ve Vrchlabí.
- Průmyslová revoluce. Jak člověk změnil krajinu Krkonoš v 19. a 20. st.?
- Sociální a politické dopady průmyslové revoluce. badatelský list "Jaká řešení nabízeli pro zlepšení situace dělníků?", bingo tabulka a herní role
- Sociální a politické dopady průmyslové revoluce. badatelský list "Jak se dívali na stávku dělníků?", HistoryLabové cvičení "Jak ukázali továrníka?
- Sociální a politické dopady průmyslové revoluce. Jak protestovali dělníci ve Vrchlabí?
Národní hnutí
- České národní hnutí (národní obrození v 19. st.): hra Zachraň český národ (národní obrození, od O. Kovaříkové)
- Národní hnutí v Rakousku-Uhersku. Národní hnutí v Rakousku-Uhersku 19. st. (Proč vznikaly národy?)
- České národní hnutí. Jak se žilo Čechům a Němcům ve Vrchlabí za Rakouska-Uherska? (1867-1918), online hledačka, Jak se žilo Čechům a Němcům ve Vrchlabí za Rakouska-Uherska? (1867-1918), průvodní list k online hledačce
Materiály z roku 2023/2024:
1. hodina: sebehodnotící tabulka pro 1. pololetí
2. hodina: komiks pro rvačku v jídelně (úvod do dějepisu)
3. hodina: Třicetiletá válka: rytiny pro práci v hodině a badatelský list "Proč bylo působení vojska ve třicetileté válce tolik decimující pro civilní obyvatelstvo?"
4. hodina: Důsledky třicetileté války: badatelský list a Důsledky třicetileté války (prezentace pro práci v hodině)
5. hodina: BL Jak vládli absolutisté? Vláda Ludvíka XIV. ve Francii, 1643-1715
6. hodina: BL Proč většina Britů stále nechce republiku. Snaha o absolutismus v Anglii.
7. hodina: osvícenský absolutismus Marie Terezie (dle A. Sedlmaiera)
8. hodina: BL "Co dalo a vzalo osvícenství?" (dle J. K. Černého), zdroje pro lekci "Co dalo a vzalo osvícenství" (dle J. K. Černého)
9. hodina: zdrojové texty pro hodinu "Proč pronásledovali čarodějnice?" (dle R. Göttlichera), zdrojová prezentace a otázky pro hodinu "Proč pronásledovali čarodějnice?" (dle R. Göttlichera)
10. hodina: rolové karty pro hru "Proč chtěli nezávislost? Americká válka za nezávislost" a prezentace pro lekci "Proč chtěli nezávislost? Americká válka za nezávislost"
11. hodina: velká francouzská revoluce, prezentace pro rolovou hru, herní role, text Deklarace práv člověka a občana
12. hodina: HL online cvičení "Jak zobrazili příčinu revoluce?", video "20. 1. 1793 Den, kdy byl popraven Ludvík XVI.",
13. hodina: Zničil nebo zachránil Napoleon ideály francouzské revoluce? (upravená hodina dle O. Kovaříkové), pracovní list, prezentace se zdroji a otázkami, časová osa
14. hodina: Jaká byla Evropa po Napoleonovi? badatelský list, prezentace se zdroji
15. hodina: pozitiva a negativa průmyslové revoluce (originál M. Myška)
16. hodina: HL cvičení "Co umožnil fonograf?", přehled českých vynálezů a vynálezců, zadání práce do hodiny
17. hodina: Brložní ulice, hra k životu dělníků v 19. st.
18. hodina: badatelský list "Jak se dívali na stávku dělníků?", HistoryLabové cvičení "Jak ukázali továrníka?"
19. hodina: badatelský list "Jaká řešení nabízeli pro zlepšení situace dělníků?", bingo tabulka a herní role
20. hodina: prezentace se zdroji "Jak průmyslová revoluce změnila Vrchlabí?", badatelský list "Jak průmyslová revoluce změnila Vrchlabí?", mapa Vrchlabí 1850 (zdroj Krkonošské muzeum ve Vrchlabí)
21. hodina: zadání pro práci v Krkonošském muzeu: "Jak průmyslová revoluce změnila Krkonoše?"
22. hodina: hra Zachraň český národ (národní obrození, od O. Kovaříkové)
23. hodina: národní hnutí v Evropě 19. st. (Proč vznikaly národy), národní hnutí v Evropě (prezentace se zdroji)
24. hodina: Jak se žilo Čechům a Němcům ve Vrchlabí za Rakouska-Uherska? (1867-1918), online hledačka, Jak se žilo Čechům a Němcům ve Vrchlabí za Rakouska-Uherska? (1867-1918), průvodní list k online hledačce
25. hodina: České národní hnutí v 19. st. Proč Češi tak dlouho věřili rukopisům? (originál od J. Karena)
26. hodina: Jak vznikne Německo? Příklad vzniku moderního státu v 19. st.
27. hodina: Občanská válka v USA. Příklad krvavého vzniku moderního státu v 19. st.
28. hodina: Občanská válka v USA. HL (testovací verze) cvičení -Jak vyfotografovali generála Granta?, Slavné dny, konec občanské války v USA, Slavné dny, atentát na Lincolna
29. hodina: životní podmínky otroků a fungování otrokářství (překlady fr. učebnice pro SDM), 12 let v řetězech, scéna z obchodu s otroky
30. hodina: Jak fungoval obchod s otroky?
31. hodina: Kolonialismus. Jak vnímali kolonie?
32. hodina: Kolonialismus. Proč začal vadit Leopold II. Belgický? (zdroje pro práci v hodině), Proč jim začal vadit Leopold II. Belgický? (prezentace se zadáním)
33. hodina: Kolonialismus. Měl by být zakázán Tintin?, Měl by být zakázán Tintin? (badatelský list), Měl by být zakázán Tintin? Zdroje pro skupiny (Tintin v Kongu)
34. hodina: Kolonialismus. Je kolonialismus český problém? Zdroje pro práci v hodině (orig. metodika J. Najbert, Přírodní škola), Je kolonialismus také český problém? Badatelský list (orig. metodika J. Najbert, Přírodní škola)
35. hodina: Kolonialismus, HistoryLabová cvičení: Co byla Wild West Show?, Jak vyobrazili své vítězství u Omdurmánu?, interaktivní mapa kolonií ve světě
36. hodina: Kolonialismus. Jak byla kolonizována Asie? (hra na císaře Číny)
37. hodina: Ženská práva. Jak nahlíželi/y na ženu? (originál O. Kovaříková), prezentace se zdroji (originál O. Kovařiková)
38. hodina: Ženská práva. Proč začaly bojovat o svá práva? (originál O. Kovaříková), prezentace se zdroji (originál O. Kovaříková)
39. hodina: Ženská práva. Jak ženy získaly svá práva? (originál O. Kovaříková), prezentace se zdroji (originál O. Kovaříková)
40. hodina: Jaký byl život v Krkonoších v 19. a na počátku 20. st.?
41. hodina: Jak člověk změnil krajinu Krkonoš v 19. a na počátku 20. st.? (gamebook)
42. hodina: Panteon Krkonoš. Výsledná práce 8.C
43. hodina: První světová válka. BL Proč šli do války?, zdroje pro práci v hodině (lekce Proč šli do války?)
44. hodina: První světová válka. Jak válka změnila život civilistů v zázemí? Badatelský list
45. hodina: První světová válka. Proč Češi a Slováci vstupovali do československých legií? Badatelský list
46. hodina: První světová válka. Jaký je význam bitvy u Zborova? Badatelský list
47. hodina: První světová válka. Co dělali Maffiáni (první československý odboj). Badatelský list
48. hodina: První světová válka. Čeho chtěli být součástí po válce? Badatelský list
49. hodina: První světová válka. Jak vznikl Sovětský svaz? Bolševická revoluce 1917
50. hodina: První světová válka, důsledky. „Soužití Čechů a Němců ve Vrchlabí za první republiky, 1918-1938“